Pahus! Jumittaako kopiokone juuri kun…

Ei hätää, sillä siitä on todennäköisesti jo lähtenyt automaattinen huoltoviesti meille Marskidataan, jossa HelpDesk-henkilömme ja huoltoryhmä ryhtyvät tarvittaviin toimenpiteisiin…

Kyseessä taustalla on siis e-Maintenance (eM) eli monitoripalvelu. Tämä on Canonin tekemä etähuoltojärjestelmä huoltopalveluja varten, jota me Marskidatalla käytämme taataksemme asiakkaidemme monitoimilaitteille (jäljempänä kopiokoneille ja tulostimille) mahdollisemman luotettavan ja häiriöttömän toiminnan.

Monitoripalvelu lähettää seuraavia laitetietoja:

  1. Vikakoodit: lähettää automaattisen huoltokutsun reaaliaikaisesti
  2. Paperinsyöttöhäiriöt: mikäli syöttöhäiriöitä esiintyy yli sallitun määrän
  3. Automaattinen väriaineen ja hukkavärisäiliön tilaus
  4. Ennakoivat vikakoodit: mahdollistaa ennakoivan huollon
  5. Automaattinen mittarilukemien lähetys: ajantasainen ja virheetön laskutus
  6. Kulutusosien käyttöikä: esim. kuinka kauan kuvarummulla on vielä käyttöikää jäljellä (%)
  7. Käyttöjärjestelmän versiotiedot: onko esim. päivitystarvetta tietoturvan kannalta

Monitoripalvelun käyttöönotto

Aktivoimme monitoripalvelun laitteisiin päälle yleensä asennuksen yhteydessä, eli tällöin suoritamme ns. com-testi. Palvelun voi toki kytkeä myöhemminkin käyttöön, mutta monesti laitteidemme huoltosopimuksiin kuuluu tämä monitoripalvelu ja sopimukset harvemmin muuttuvat kesken sopimuskauden. Monitoripalvelu tarvitsee toimiakseen internetyhteyden ja tiedot lähetetään laitteelta vain internettiin päin huoltoservereille, tiukimpia tietoturvasalausstandardeja noudattaen.

Marskidata_monitoripalvelu

Monitoripalvelun operointi

HelpDesk-henkilömme ryhtyvät operoimaan saamansa laitedatan perusteella ja muodostavat siitä tarvittaessa huoltokutsun tai soittopyynnön, tai vaikka sitten väriainelähetyksen Marskidatan tuotannonohjausjärjestelmään. Jos kyseessä on esimerkiksi vikakoodi, joka viittaa kiintolevyn vikaantumiseen, niin tällöin on vielä mahdollista huoltohenkilön yrittää pelastaa kiintolevyn tiedot tai ainakin yrittää eheyttää sitä, jotta tiedot saadaan siirrettyä uudelle kiintolevylle ja huoltokatkos saadaan pidettyä minimissään.

Monesti Marskidatan huoltohenkilö pystyy soittamalla antamaan hyviä ensiapuvinkkejä laitteen toiminnan jatkamiselle tai asiakkaan salliessa, voimme käyttää erillistä etäyhteyttä laitteille ja tehdä moninaisia asetusmuutoksia tai esimerkiksi käyttöjärjestelmäpäivityksiä.

Myös paperitukostapauksissa on monitoripalvelusta paljon hyötyä, kun huoltohenkilömme pystyvät puhelimitse ensiapuna antamaan tarkempia neuvoja laitteen paperinsyöttöhäiriöiden selvittämiseksi. Monesti asiakkaalla on epähuomiossa kiepsahtanut paperit laatikossa väärinpäin tai sitten vain tulostettavan asiakirjan koko on valittu väärin. Näistäkin saamme monitoripalvelun avulla ongelman monesti ratkaistua puhelimitse, kustannustehokkaasti turhia huoltokäyntejä välttäen.

Erittäin suosittua on myös monitoripalvelun mahdollistama laitteiden automaattinen väriaineiden ja hukkavärisäiliöiden tilauspalvelu, joka varmistaa, että aina on oikeaa väriainetta tai, että hukkavärisäiliö on laitteilla saatavissa.

Laitehuollon kannalta yksi tärkeämpiä monitoripalvelun ominaisuuksia on, että huoltohenkilömme pystyvät järjestelmästä helposti tarkistamaan laitteen kulutusosien elinkaaren iän ja näin huoltamaan laitetta myös ennakoivasti, ennen kuin mitään suurempaa ongelmaa laitteessa edes esiintyy. Järjestelmä jopa näyttää varaosien numeron tarkkuudella, mitkä osat kannattaa huollon yhteydessä vaihtaa tai ainakin tarkistaa.

Marskidata_monitoripalvelu

Monitoripalvelun ominaisuudet

Monitoripalvelusta on myös julkaistu mobiiliversio, jota huoltohenkilömme voivat käyttää näppärästi puhelimillaan ja tarkistaa näin laitedataa huoltokäynnin yhteydessä tai vaikkapa tarkistaa laitteella olevien väriainemäärien saldoa ja tehdä tarvittaessa niistä lisätilauksia.

Monitoripalveluun saadaan myös luotua asiakaskohtainen näkymä, jossa näkyy kaikki asiakkaan omat Canon-laitteet, jotka on monitoripalveluun liitetty. Halutessasi voimme kustomoida, vaikka pääkäyttäjälle menemään erilaisia ilmoituksia sähköpostilla laitteiden tilasta, kuten esimerkiksi paperin loppuminen, väriaineen vaihtamispyyntö tai muu häiriö laitteessa. Myös asiakas itse voi halutessaan saada käyttöliittymän tähän monitoripalveluun, jossa voi tarkastella ja seurata omassa lähiverkossa olevia laitteitaan.

Monitoripalvelu sisältää myös erilaisia raportointimahdollisuuksia, joista saamme seurattua laitteiden, vaikka kuukauden käyttövoluumeja tai esimerkiksi otettujen kopioiden ja tulosteiden määriä, tai väri- ja mustavalkosivujen määriä. Näin voimme seurata ja mitoittaa onko kussakin paikassa oikean ja järkevän kokoiset laitteet käytössä.

Canon-monitoripalvelu on siis monipuolinen, tietoturvallinen, kustannustehokas ja aikaa säästävä etähuoltojärjestelmä, joka suoriutuu monista huoltoa, ylläpitoa ja laskutusta auttavista tehtävistä.

Kun tarvitset kumppania tulostus-, skannaus ja digitointiasioissa, ole yhteydessä meihin marskilaisiin.