Ennakkoluulo:
”Account Manager on myyjä, joka tarjoaa suurimman katteen tarjoavan valmistajan tuotteita, vetää välistä ja naureskelee matkalla pankkiin!” tai

”Ostan itse sieltä mistä halvemmalla saan tai sieltä mistä aina ennenkin, onhan siellä se mukava Tiina tai Teppo töissä, joka aina hymyilee ja tuo kerran kuussa pullaa!”

Teppo ja Tiina ovat varmasti hyviä valintoja, jos heidän tarjoamansa on ajan tasalla, mutta tilausten kliksuttelun ja leipomossa ravaamisen lisäksi Account Managerin töihin liittyy paljon muutakin. Meillä Marskidatalla sitä kutsutaan asiakkuuden hoitamiseksi, siksi me olemme Account Managereita, emmekä esimerkiksi piirimyyjiä.

Mitä saisi olla?

On kyse sitten tietokoneesta, palvelimesta, pilvipalveluista, verkoista, tietoturvasta tai vaikka tulostamisesta, niihin liittyy aina omat kommervenkkinsa. Tietokoneiden mallit vaihtuvat jatkuvasti ja komponenttivalmistajat puskevat uusia ja parempia osia koko ajan markkinoille, yhä nopeampaan tahtiin.

Mitä laajempi tarjoama myyntiartikkeleita on, sitä enemmän erilaista osaamista niiden uskottava tarjoaminen vaatii. Jokaisella päämiehellä on omat tuotekoulutuksensa sekä sertifiointivaatimuksensa.

Preferred Partner/Authorized Reseller

Meillä Marskilla Account Managerin tehtäviin kuuluvat säännölliset tuotekoulutukset. Näin osaamme kertoa sinulle, mikä on oikea laite juuri sinun tarpeeseesi sekä esimerkiksi, mitkä oheislaitteet ovat yhteensopivia toistensa kanssa. Mutta mikä kaikkein tärkeintä, Marskidata on kumppanuussuhteessa kaikkiin edustamiinsa valmistajiin. Tämä usein mahdollistaa erikoishinnoittelun tai esimerkiksi tukkurin puskurointipalvelut.

Account Manager_Marskidata

Behind the scenes

Laiterikkoja, kuljetusvahinkoja ja muuta päänvaivaa aiheuttavia ongelmia sattuu silloin tällöin. Account Manager hoitaa puolestasi takuuvaihdot, RMA-pyynnöt ja asiat, joita ei välttämättä tule ajatelleeksi. Nämä mahdollisuudet jäävät melkein väkisin hyödyntämättä, jos hankkii itse laitteet Tepolta tai Tiinalta, tai sieltä mistä halvimmalla milloinkin saa.

Tukipalvelut

Palvelimesta hajoaa fyysinen levy, mutta oma ATK-osaaja Antti on juuri lomalla, mitä teen? Kun ulkoistat tuen ylivuodon Marskidatalle, HelpDeskimme auttaa sinua tässäkin asiassa, etänä tai paikan päällä.

Haluat siirtää tärkeät tiedot pilveen, mutta minne? Mikä on turvallista? Entä varmistukset?
Pelkästään Microsoftin 365 -palvelut sekä Azure (Microsoftin pilvipalvelu) sisältävät läjäpäin vaihtoehtoja. Kuinka siis valita niistä oikea juuri oikeaan tarpeeseen? Ei hätää, Account Manager tietää tähänkin oikean vastauksen, luuri siis käteen tai meili laulamaan!

Miten tietoturvan laita, kuinka suojaudun verkkopöpöiltä ja muilta internetin vaaroilta? Näillekin Marskidata on valikoinut alan johtavat valmistajat ja ohjelmistot sekä solminut jälleenmyyntivaltuudet ja -edustukset. Emme pelkästään toimita niitä erikoishinnoin, vaan tekniset asiantuntijamme ovat myös valtuutettuja tekemään asennukset, vianmääritykset jne.

Asiantuntijapalvelut

Tulostinliisari loppuu ja tarvitaan hyvät ja monipuoliset laitteet, mutta taseessa ei ole löysää, mitä teen?

Marskidatan Account Manager tarjoaa sinulle oikeat laitteet ja kertoo sinulle kaiken oleellisen turvatulostamisesta. Kokonaispalveluna me Marskidatalla tarjoamme integraatiot tiedostonhallintaanne, on ne sitten SharePointissa tai jossain muualla. Asennamme koko tulostusympäristön valmiiksi, kaikki GDPR- ja muut erityisvaatimuksenne huomioiden. Koko projektin voi rahoittaa rahoitusyhtiön kautta. Account Manager hoitaa sinulle kaiken valmiiksi, toimitus-, asennusaikatauluineen ja valmiiksi kilpailutetun (tai sinun valitsemasi) yhtiön rahoitussopimuksen.

Account Manager on siis pullonkaulasi valmistajiin, tukkureihin, sekä omiin teknisiin kollegoihinsa. Muurahaisarmeija on aina töissä ja sinulle riittää, että olet yhteydessä omaan Account Manageriisi.

Kunhan tiedät tarpeesi, huolesi tai haaveesi, Account Manager osaa kertoa sinulle kaiken oleellisen, mitä tulee hankkia, mistä sen saa, mihin hintaan ja miksi se on parempi kuin joku vaihtoehtoinen ratkaisu.

Kaiken takana on aina ihminen

Pelkkä ulkoistaminen omien resurssien vapauttamiseksi on useimmiten riittävä syy hankkia tietotekniikka palveluna, kuten kollegani Account Manager Eelis taannoin blogissaan kirjoitti. Mutta hyvä asiakasvastaava tekee niin paljon muutakin. Jos pidät yhä meitä Account Managereita pelkästään hölösuisina ja jauhajina, jotka silloin tällöin tarjoavat hikisiä rusinattomia pullia, niin mietipä uudestaan. Tarvitaan muutakin kuin liisariaudi ja huonosti istuva Dressmanin puku. Toki on joskus kivaa selailla uusia puhelimenkuoria nettikaupasta, samalla kun kuuntelee podcastia elämäntaparemontista, mutta tämänkin ajan voisit käyttää paremmin. Etsi itsellesi sopiva Account Manager helpottamaan arkeasi ja antamaan lisäarvoa IT-hankinnoissa. Joskus saatat jopa saada kutsun johonkin asiakastilaisuuteen, jossa saat tiedon lisäksi murua rinnan alle, tai mukavan kulttuurielämyksen. Sitä paitsi tuon verkkokaupankin Account Manager rakentaa sinulle käden käänteessä, kun vain kehtaat kysyä.

Account Manager_Marskidata

Miksi ostaa palveluyhtiöltä?

Kun tarvitset viikoksi ruokaa, lapsille uusia talvivaatteita, kotiin uuden pölynimurin ja puolisollesi vaikka uudet salikengät, pyöritkö ennemmin ostoskeskuksessa muutaman tunnin epätoivon partaalla, vai nöyrrytkö kerran autolla Prismaan tai Citymarketiin? Palveluna ostaminen on usein samalla tavalla vaivatonta, muttei välttämättä yhtään sen kalliimpaa, ainakaan pitkässä juoksussa.

Ainakin 7 syytä tehdä Account Managerista oma henkilökohtainen pullonkaulasi:

  • Ajantasaiset laitetiedot (tuotekoulutukset)
  • Erikoishinnoittelut
  • Räätälöidyt varasto/toimitus palvelut (puskurointi yms.)
  • Saatavuustiedot
  • Vianselvitys, takuuvauriot, DOA, RMA jne.
  • Palvelut, HelpDesk, Microsoft 365, varmistus, konesali, tietoturva, tulostus
  • Rahoituspalvelut, laitteiden elinkaaripalvelut, laskujen selvitys
  • Asiakastilaisuudet, aamiainen, lounas, kulttuuritapahtuma
  • Räätälöity verkkokauppa omiin yritystarpeisiin

Jos ostoksille haluat mennä nyt, niin takuulla yllätyt.