Maailma ja siinä mukana myös työelämä on tällä hetkellä muutoksen kourissa hyvin monella eri tapaa. Vanhoja käytänteitä joudutaan nyt pakon edessä miettimään aivan uudelta kantilta lähes kaikilla toimialoilla.

Ravintolamaailmassa siirryttiin keväällä nopeasti take away -lounaisiin, kokit ympäri Suomea rakentavat asiakkailleen valmiit ruokakassit ohjeineen ja näin jokainen voi olla oman iltansa Master Chef. Isovanhempia halataan virtuaalisesti Teamsillä ja taisi uusin veto olla oman kokonaisen yökerhon vuokrausmahdollisuus omalle kaveriporukalle.

Meille Marskidatassa tämä uusi tilanne kolahti myös keväällä vasten kasvoja, kun lukuisat asiakasyrityksemme ilmoittivat, että ulkopuolisten tulo toimitiloihin on nyt kielletty. Uusien päätelaitteiden toimitus ja käyttöönotto, kun on pitkälti hoidettu perinteisellä, ”pura laatikosta, esiasenna ja laita adidakset töihin” -mallilla. Tämä ei toki koskenut ainoastaan meitä, vaan myös asiakkaidemme omat IT-yksiköt olivat ihmeissään kun laitteen leasing-sopimukset loppuu ja Pekalle pitäisi saada uusi kone vaihdettua vanhan tilalle, mutta Pekka onkin karanteenissa kotikonttorilla.

Tässä kohtaa avuksi hyppää Marski DMA, Marskidatan hallinnoima palvelukokonaisuus, jolla automatisoidaan täysin päätelaitteiden asennus, toimitus sekä hallinta. Loppukäyttäjä purkaa laitteen, vaikka kotikonttorilla, itse paketista, laittaa virrat päälle ja uusi mobiililaite tai tietokone on hetkessä käyttövalmis. Ja mikä parasta, laite tulee suoraan maahantuojan varastosta, joten siihen ei Marskidatan propelihattujen, eikä asiakkaan omien IT-henkilöiden tarvitse välissä koskea.

Etätyöstä laiturin nokassa on puhuttu jo ainakin niin pitkään, kun allekirjoittaneella on IT-alan kokemusta. Siirtymäaika on näköjään ollut pitkä, mutta nyt lopulta näyttää siltä, että töiden tekeminen oikeasti tulee muuttamaan muotoaan. Jatkossa työskentely kotoa tai vapaa-ajan asunnolta tulee olemaan uusi normaali. Virtuaalitiimejä tullaan muodostamaan yli maarajojen ja tiedon määrä pilvessä kasvaa räjähdysmäisesti. Tämä kaikki tulee aiheuttamaan myös haasteita yrityksen tietoturvalliselle toiminnalle, eli kuinka pidetään yrityksen verkossa olevat päätelaitteet suojattuina, varmistetaan päivitykset ja tarpeen tullen vaikka tyhjennetään laite, joka on koko ajan maailmalla, kun Pekka ei istukaan siinä naapurihuoneessa toimistolla.

Marski DMA antaa kivuttoman käyttöönoton lisäksi myös avaimet yrityksen laitekannan valvontaan ja päivittämiseen. Tietohallinto, olipa se yrityksen oma tai ulkoistettu meidän asiantuntijoidemme hoitoon, näkee yhdellä silmäyksellä kaikkien päätelaiteiden tilan, laitteiden käyttöasteen, mahdolliset vikailmoitukset sekä käytössä olevat ohjelmistoversiot ja profiilien suojaustasot.

Palvelu mahdollistaa myös juuri niiden oikeiden ohjelmistojen jakelun niitä tarvitseville käyttäjille. Näin ollen esimerkiksi raskasta Adobe-pakettia ei tarvitse asentaa valmiiksi jokaiseen yritykseen koneeseen ja maksaa niistä lisenssimaksua, vaan se käyttäjä joka ohjelmistoa tarvitsee, lataa sen itselleen yrityksen omasta ohjelmistokaupasta.

Vaikka esiasennus on optimoitu ja laitteen hallinta, -päivitykset ja -ohjelmistot ovat hanskassa, saattaa meidän tutuksi tullut esimerkkihenkilömme Pekka, siellä laiturin nokassa kohdata kuitenkin ongelman, johon omat tiedot ja taidot eivät riitä. Perinteisesti Pekka, muutaman voimasanan turvin, kaivaa puhelimen esille ja alkaa etsi sitä tutun IT-tukihenkilön numeroa. Noh, vastapäässä saattaa olla kiireitä, onkin toinen henkilö tuuraamassa lomia sen tutun sijaan tai tulee ilmoitus, että ”olet jonossa”. Mutta joka tapauksessa kun lopulta ihmisen kiinni saa, ensimmäisenä aloitetaan kyselemään, että kukas Pekka siellä olikaan ja mistä yksiköstä, ja millainen kone, ja mitä ohjelmia, ja mikäs se Pekan vika nyt onkaan.

Marski DMA -tukipyyntö

Meidän palvelullamme tämä ratkaistaan laittamalla jokaisen käyttäjän työpöydälle tukipyyntö-nappula, sellainen punainen huutomerkki. Tuota huutomerkkiä klikkaamalla kone avaa tukipyyntölomakkeen, johon käyttäjä syöttää ainoastaan haluamansa pienen vikakuvauksen ja vastapäässä Marskidatan IT-tuki saa ilmoituksen, jossa on suoraan mukana kaikki kyseisen koneen laite- ja ohjelmistotiedot sekä Pekan profiilin tunnistetiedot. Näin tukipyyntö tulee varmasti dokumentoitua oikeilla tiedolla ja ongelmaan päästään suoraan kiinni.

”Meillä vaihtuu vuosittain noin pari sataa päätelaitetta. Marski DMA -palvelun avulla automatisoimme turhaan aikaa vievät työvaiheet laitteiden käyttöönottoprosessissa. Säästämämme ajan IT-ryhmämme käyttää nykyään tuotteliaammin oman liiketoimintamme kehittämiseen sekä edistämiseen.”

– Arttu Sallinen, talousjohtaja PunaMusta Media Oyj.

Marski DMA antaa yrityksellenne mahdollisuuden saada päätelaitteiden käsittelyn tämän päivän maailman vaativalle tasolle, se antaa turvan siitä, että laiteympäristö on varmasti hallussa ja tietoturvallinen. Marski DMA mahdollistaa etäkäyttäjien palvelun riippumatta kulloinkin vallitsevasta tilanteesta sekä vapauttaa yrityksen omalta IT:ltä aikaa vievästä laitteiden asennus- ja vaihtoprosessista. Ja mikä parasta, loppukäyttäjä on varmasti tyytyväisempi IT:n palveluun ja yritys säästää sivussa vielä sievoisen summan.

7 syytä, valita Marski DMA:

  • Pilvipalvelu, paikka- ja aikariippumaton, ilman rautainvestointeja.
  • Helppo ja nopea käyttöönotto, tekniset asiantuntijamme tekevät määrittelyt yhdessä asiakkaan kanssa.
  • Kaikki toiminnot keskitetysti yhdessä portaalissa, selkeys ja helppous.
  • Aina ajan tasalla olevat ohjelmistot ja asetukset, tietoturva ja toimintavarmuus.
  • Uusien päätelaitteiden käyttöönotot loppukäyttäjän toimesta, ajan ja resurssien säästö.
  • Suoraviivainen tukikutsu, kaikki tarvittavat tiedot tulevat automaattisesti.
  • Tyytyväinen työntekijä, menestyvä yritys!

Kun haluat viedä yritystäsi askeleen eteenpäin, vinkkaa meille! Meitä on täällä 50 ammattilaista ympäri Suomen, juuri teitä varten!