Varoitus tämän blogitekstin lukijalle:
Blogi sisältää raakaa yleistystä. Jatka lukemista omalla vastuulla.
Jokainen meistä tietää, että yritystoiminnan pitää olla kannattavaa, jotta yritys pysyy pinnalla ja säilyttää paikkansa markkinassa. Kukaan ei ylläpidä liiketoimintaa vain siksi, että firman johtaminen, ihmisten työllistäminen tai uusien tuotteiden ja palveluiden markkinoille tuominen on niin hauskaa. Kaiken tekemisen takana ovat eurot. Poikkeuksiakin ilman muuta löytyy, esimerkiksi pienimuotoista yritystoimintaa harrastavat, mutta ei mennä niihin tässä tekstissä sen tarkemmin. Jotta liiketoiminta tuottaa jotain muutakin kuin iloista hymyä ja lämmintä kättä, tarvitaan vedenpitävä strategia. Vieläkö ollaan itsestäänselvyyksien äärellä?
Strategiatyössä meitä ohjaavat monenlaiset liiketoiminnalliset tavoitteet. Ne voivat liittyä liikevaihdon kasvuun, korkeampaan henkilöstötyytyväisyyteen, reklamaatioiden määrän vähenemiseen, toimipisteverkoston laajenemiseen ja niin edelleen. Jokaisessa yrityksessä määritellään se, mitkä ovat kussakin tilanteessa tärkeimmät menestyksen avaimet ja tavoitteet, joihin fokusoitua.
Jos et ole hetkeen istunut strategiatyöpajassa, niin mennään sinne nyt kuvitelmissamme. Ajatellaan, että olemme yritysjohtajia (kaikkien ei välttämättä tarvitse edes tyytyä kuvittelemaan). Istumme virtuaalisessa tai fyysisessä neukkarissa ja pohdimme, minkälaisia linjauksia meidän on tehtävä, jotta voimme päästä tavoitteisiimme. Piirtelemme strategisia suuntaviivoja toiminnallemme. Meitä voi olla tässä neukkarissa kirjava joukko: asiantuntijoita, esimiehiä ja päättäjiä. Saatamme hyödyntää strategiatyössä ulkopuolista konsulttia. Jos oikein hyvin käy, meillä istuu täällä seuranamme myös yrityksemme henkilökuntaa, niitä tärkeitä tyyppejä, jotka kentällä hääräävät.
Nyt menee lujaa! Kynät sauhuavat, post-it laput lentelevät ja fläppitaulu alkaa täyttyä hyvistä ideoista. Kimmo peräänkuuluttaa markkinointiin satsaamista nykyaikaisemmilla keinoilla, kuten webinaareilla. Mirja pohtii, että uusi talousassistentti vapauttaisi työaikaa talouspäälliköltä. Antti on vannoutunut työhyvinvoinnin puolestapuhuja ja näin ollen hän ehdottaa, että turhat palaverit on lopetettava – kenenkään ei ole hedelmällistä istua aamusta iltaan pelkissä palavereissa, se on sitä paitsi puuduttavaakin. Emilia komppaa vahvasti Anttia, mutta hän liputtaa ketterien menetelmien puolesta ja näkee turhat palaverit työn tehokkuuden sabotoijana. Viimeisimpänä, muttei vähäisimpänä ääneen pääsee Kaitsu, yrityksen toimitusjohtaja, jonka mielestä yksi tärkeimpiä asioita on saada dokumenttienhallinta tietoturvalliseksi ja helppokäyttöiseksi. Tämän pohjalta päätetään heti, että hankitaan toimiva järjestelmä dokumenttienhallintaan.
Strategiatyöpajat tulevat ja menevät… Niissä käsitellään samoja tärkeitä teemoja. Lopulta käyttökelpoisimmat ajatukset kootaan yrityksen omaan strategiakirjaan. Strategiakirja lisätään yrityksen intranettiin ja henkilöstöä informoidaan sähköpostitse saatetekstillä: ”Tutustukaa yrityksemme uuteen strategiaan!” Vain muutama, työnantajalleen uskollisin työntekijä käy avaamassa strategiakirjan. Strategiakausi pyörähtää käyntiin ja elämä jatkuu entisellään. Jalkautuminen onnistuu tai ei onnistu. Käytännön toimenpiteitä kokeillaan vaihtelevalla menestyksellä: markkinoinnin vuosikelloon lisätään kuukausittaiset webinaarit, palkataan talousosastolle uusi henkilö ja henkilöstölle viestitään, että nyt loppui ne turhat palaverit.
Jos strategiakausi oli tässä muuttuvassa maailmassa liian pitkä, tarpeet ehtivät todennäköisesti jo vanhentua. Jos strategiakauden pituus oli ajateltu realistisesti, kohtahan sitä päästään jo kyhäämään uutta strategiaa. Ja tässä sitä taas ihmetellään, miksei meille tullutkaan lisää euroja kassaan tai miksei meidän henkilökunta voi paremmin kuin ennen. Tavoitteena oli saada yritys menestymään paremmin palkkaamalla lisää henkilökuntaa, panostamalla markkinointiin ja keskittymällä työhyvinvointiin. Mittaaminen tekee pahaa sielulle ja ruumiille. Taas yksi epäonnistuminen.
Haluatko onnistua seuraavalla kerralla? Tiesitkö, että jos yrityksessäsi on käytössä Microsoft 365-lisenssit, kaikki seuraavat asiat (ja monta muuta) olisi voitu toteuttaa yksinkertaisesti näiden lisenssien puitteissa:
Nyt sinua lukijaakin jo varmasti naurattaa. Ettäkö noilla edellä mainituilla Microsoftin ratkaisuilla strategiakausi olisi mennyt kerrasta purkkiin? No meillä on kyllä Marskidatalla aikamoisia modernin työn supersankareita. Emme tietenkään voi luvata seuraavan strategianne onnistumista (sehän riippuu myös teistä itsestänne), mutta nämä voidaan kyllä luvata: