Marskidata logo
Marskidata logo
Ota yhteyttä
Blogi

Pidä huolta IT-laitteistasi - 3 vinkkiä

Tästä asiasta löytynee melko paljon kirjoittelua jo ennestäänkin, mutta aihe on sen verran tärkeä, että siitä ei voi ihmisiä liikaa muistuttaa. Toimivan oman IT-ympäristön ylläpitoa tulee käsitellä yhtenä kokonaisuutena. Siinä asiassa ei oikeastaan voi olla mitään kompromisseja, jos yksi osa alue puuttuu, ympäristö, tai vain pelkkä tietokone, on juuri niin vahvoilla nykyisessä ympäristössä kuin on […]
Lue lisää

Tästä asiasta löytynee melko paljon kirjoittelua jo ennestäänkin, mutta aihe on sen verran tärkeä, että siitä ei voi ihmisiä liikaa muistuttaa.

Toimivan oman IT-ympäristön ylläpitoa tulee käsitellä yhtenä kokonaisuutena. Siinä asiassa ei oikeastaan voi olla mitään kompromisseja, jos yksi osa alue puuttuu, ympäristö, tai vain pelkkä tietokone, on juuri niin vahvoilla nykyisessä ympäristössä kuin on sen heikoin lenkki. Toimiva IT-ympäristö voi olla ihan vain oma kotikone tai se voi käsittää pienen tai miksei myös suuremman toimiston ympäristön. Näitä tulee käsitellä pitkälti samojen periaatteiden mukaan.

Päivitykset

Joihinkin, voisi sanoa pakollisiin ylläpitotoimenpiteisiin, kuten esimerkiksi käyttöjärjestelmän päivityksiin, saattaa turhautua. Tuntuu siltä, että aina kun koneen aukaisee, tulossa on jollekin ohjelmalle, käyttöjärjestelmälle, laiteohjaimelle tms. päivitys, mikä sitten kannattaa asentaa ennen kuin jatkaa laitteella työskentelyä. Mutta se, että käyttöjärjestelmä on ajan tasalla, on ensiarvoisen tärkeää. Nämä päivitykset on tehty tietoturvan lisäksi parantamaan ohjelmistojen yhteensopivuutta sekä toimintaa. Varsinkin, kun tuolta Windows Update:sta tulee myös laiteohjainpäivitykset.

Jos Windows 10 (tai 11) oletusasetuksia ei ole muutettu, niin nuo päivitykset tulevat koneelle automaattisesti. Ei ole kuitenkaan huono asia, aina välillä käydä kohdassa Asetukset -> Päivittäminen ja suojaus, ja painaa tuolla nappia ”Tarkista päivitykset”. Tuo Asetukset-kohta löytyy kaiketi helpoiten painamalla vasemmalla alanurkassa olevaa Windowsin ikkunaa hiiren vasemmalla napilla ja valitsemalla tuolta avautuvasta valikosta Asetukset.

Palomuuri

Tämä on kaksijakoinen alue, työasemissa (ja myös palvelimissa) on ohjelmallinen palomuuri, joka tulee joko käyttöjärjestelmän mukana eli Windows Defender Firewall, tai se saattaa olla osana virustorjuntaohjelmistoa. Tämän lisäksi todennäköisesti on vielä mahdollisesti erikseen hankittu palomuuri, mikä on erillinen oma laitteensa.

Käyttöjärjestelmän mukana tulevat tai virustorjuntaohjelmistojen tarjoamat palomuurit päivittyvät yleensä automaattisesti samassa yhteydessä kun itse virustorjuntaohjelmistokin päivittyy, jos sille löytyy tarvetta.

Haasteen tässä muodostaa tuo erillinen laite, mikä on hankittu todennäköisesti samaan aikaan kuin internetyhteys yleensäkin, eli laite on toiminut hienosti, koska siihen ei ole tarvinnut kiinnittää huomiota, eli se on se laite, mikä on mahdollisesti jo vuosia kerännyt pölyä jonkin hyllyn reunalla ja kysyttäessä laitteesta ei enää kenelläkään ole siitä mitään tietoa. Tähän yleensä sitten kiinnitetään huomiota, kun se syystä tai toisesta lakkaa toimimasta. Joissakin laitteissa toimii automaattinen ohjelmistopäivitys, jos se on otettu käyttöön. Toisissa taas tuo pitäisi tehdä manuaalisesti, mutta jos laitteeseen ei kukaan ole kiinnittänyt huomiota, niin melko varmasti nuo ovat tekemättä.

Ja kaikki laitteet menevät ennemmin tai myöhemmin rikki. Kun internettiin yhdistävä laite lopettaa toimintansa, jos ollaan ihan vain kotitoimistolla, yhteyden korvaaminen esimerkiksi puhelimella ei ole ongelma. Laitteen voi uusia sitten paremmalla ajalla ja joskus tuo puhelimen tarjoama yhteys saattaa olla parempi kuin sen vanhan laitteen.

Tilanne on hiukan toinen, kun kyseessä on pieni yritys tai miksei suurempikin. Ympäristöön kuuluu silloin useampia laitteita ja oikeastaan kaikki, mitä yritys tarvitsee, löytyy internetistä. Ja tuonne on sitten yhteys poikki. Tässä saatetaan kaivata apuja.

Toipuminen tämän kaltaisista ongelmista on monen tekijän yhteisvaikutusta. Parhaiten tässä pärjäävät ne, ketkä ovat aikoinaan hankkineet laitteet luotettavalta yhteistyökumppanilta, kuka myös on huolehtinut laitteiden valvonnasta ja ylläpidosta. Ratkaisu on aikoinaan saattanut tuntua kalliilta, mutta kun ongelmia ilmenee, tämä yleensä maksaa itsensä takaisin. Ja tämä ratkaisu on tuonut mukanaan myös sen, että tästä laitteesta ei ole tullut sitä heikointa lenkkiä. Ja juuri tuo laitteiden valvonta on ensiarvoisen tärkeää, niitä ei saa jättää vain lojumaan johonkin huoneen nurkkaan.

Virustorjunta

Nykyään virustorjunta on hiukan helpottunut, koska Windowsin mukana tuleva Windows Defender on kokenut melkoisen kasvojen kohotuksen. Voidaan kaiketi pitää oletuksena, että ihmisillä ja yrityksillä on käytössään Microsoft 365 -tuoteperhe ja tuon mukana lisensoinnista riippuen enemmän tai vähemmän ominaisuuksia, mitä Microsoftin pilvipalvelut tarjoavat. Ja tuolta löytyy melko paljon ominaisuuksia liittyen juuri tuohon Defenderiin.

Tämä ei sitten tarkoita sitä, että kaupalliset virustorjuntaohjelmistot olisivat heikentyneet, kyllä niissä yhä edelleen on puolensa. Tämä tarkoittaa sitä, että Defender on parantanut suoritustaan mielestäni merkittävästi, kun ohjelmisto tulee käyttöjärjestelmän mukana. Mutta valitsitte sitten minkä tahansa, pitäkää huolta, että teillä on joku ohjelmisto suojananne, sillä nykyiset roskapostin mukana tai muuten hankitut ongelmat ovat todella taitavasti tehtyjä. Ja tarkkailkaa, että ohjelmisto on ajan tasalla ja toiminnassa. Todella huolestuttava asia on, kun virustorjuntaohjelmisto ilmoittaa tuolla vasemmassa alanurkassa olevansa pois päältä.

Lopuksi

Tärkein asia mielestäni on se, että kiinnittää huomiota omaan laiteympäristöön. Saattaa tuntua siltä, että laitteet ovat muuttuneet hitaammiksi, nettisurffailu tuntuu tahmealta, tiedostojen siirto takkuaa tms. Nuo ovat asioita, mille löytyy useitakin erilaisia selityksiä, mutta yhteistä niille on, että niistä tulee ottaa selvää ennen kuin alkaa tekemään muutoksia omaan ympäristöönsä, hankkimaan uusia koneita tms. Joskus pelkkä uuden koneen hankinta ei poista hitautta mikä johtuu ”kapeasta” nettiyhteydestä.

Tämän kaltaisten ongelmien selvittämisessä auttaa, kun on joku, keneltä voi kysyä neuvoa, esimerkiksi meiltä, Marskidatalta.

Tero Säillä

System Specialist

029 170 1727

servicedesk@marskidata.fi

Kiinnostuitko kattavista IT-ratkaisuistamme? Ota yhteyttä, olemme täällä sinua varten!

1.
Ota meihin yhteyttä lomakkeella, soittamalla tai sähköpostilla.
2.
Käydään yhdessä läpi IT-tuen ja laiteratkaisuiden tarpeesi. Kartoitamme nykytilanteesi esimerkiksi ohjelmistojen, päätelaitteiden, tietoturvan tai työn tehostamisen näkökulmasta.
3.
Annamme sinulle sopivan ratkaisuehdotuksen.  Toimitamme tarvitsemasi laitteet ripeästi, ja palvelumme käynnistyy nopeasti sopimuksen jälkeen.
4.
Me palvelemme myös silloin, kun kaikki toimii hyvin – olemme vain yhden yhteydenoton päässä.

Yhteydenottolomake

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Marskidata logo

Marskidata Oy

SaapumisohjeetLaskutustiedot
SaapumisohjeetLaskutustiedot

SaapumisohjeetLaskutustiedot
envelopephone-handsetchevron-downarrow-down