Kansainvälistä salasanapäivää vietetään aina toukokuun ensimmäisenä torstaina. Päivän tarkoituksena on lisätä ihmisten tietoisuutta vahvojen salasanojen tärkeydestä ja näin edistää digitaalista turvallisuutta. Tapahtuma sai alkunsa jo vuonna 2013 turvallisuusasiantuntija Mark Burnettin toimesta. Burnett kirjoitti kirjan ”Perfect Passwords”, jossa annettiin ohjeita vahvojen salasanojen luomiseen.
Tiesitkö, että heikot ja kierrätetyt salasanat ovat syynä jopa 80 prosenttiin tietomurroista? Siksi onkin tärkeää käyttää vahvoja ja uniikkeja salasanoja jokaisella tilillä.
Vahvat salasanat ovat hyvin tärkeitä, sillä ne suojaavat käyttäjien henkilökohtaisia tietoja, kuten sähköposteja, pankkitilejä ja sosiaalisen median tilejä, estäen luvattoman pääsyn niihin. Yrityksissä vahvat salasanat suojaavat arkaluonteisia tietoja ja estävät tietomurtoja, jotka voivat aiheuttaa merkittäviä taloudellisia menetyksiä. Vahvojen salasanojen käyttö parantaa yleistä digitaalista turvallisuutta ja vähentää tietomurtojen riskiä.
Kurkataanpa seuraavaksi kuvitteellinen tarina Aleksin elämästä.
Aleksi oli tavallinen nuori mies, joka työskenteli rakennusalan yrityksessä. Hän oli juuri päässyt kotiin pitkän työpäivän jälkeen ja päätti tarkistaa sähköpostinsa. Kun hän kirjautui sisään, hän huomasi useita viestejä, joita hän ei ollut lähettänyt. Hänen tilinsä oli selvästi hakkeroitu.
Aleksi tunsi kylmän väreen kulkevan selkäänsä pitkin. Hän oli aina käyttänyt samaa salasanaa kaikissa tileissään, koska se oli helppo muistaa. Nyt hän ymmärsi, että tämä oli sittenkin ollut suuri virhe. Hänen sähköpostinsa, sosiaalisen median tilinsä ja jopa pankkitilinsä olivat nyt vaarassa.
Aleksi päätti toimia nopeasti. Hän sulki kaikki tilinsä ja otti yhteyttä yrityksen tietoturva-asiantuntijaan. Asiantuntija kertoi hänelle, kuinka tärkeää on käyttää vahvoja ja uniikkeja salasanoja jokaisella tilillä. Hän opetti Aleksille, kuinka luoda pitkiä ja monimutkaisia salasanoja, jotka sisältävät kirjaimia, numeroita ja erikoismerkkejä. Hän suositteli myös salasanan hallintaohjelman käyttöä, jotta Aleksi voisi hallita kaikkia salasanojaan turvallisesti.
Aleksi oppi läksynsä. Hän vietti seuraavat päivät vaihtamalla kaikki salasanansa ja ottamalla käyttöön monivaiheisen tunnistautumisen. Hän tunsi olonsa paljon turvallisemmaksi ja päätti jakaa kokemuksensa kyseisen rakennusalan yrityksen johdon kanssa. Aleksi ehdotti, että yritys ottaisi käyttöön vahvemmat salasanakäytännöt ja kouluttaisi työntekijöitä digitaalisen turvallisuuden parantamiseksi.
Yrityksen johto kuunteli Aleksin ehdotuksia ja päätti toteuttaa ne. He järjestivät kumppanin kanssa koulutuksia, joissa työntekijöille opetettiin vahvojen salasanojen merkitys ja salasanan hallintaohjelmien käyttö. Yritys otti käyttöön monivaiheisen tunnistautumisen kaikilla tileillä ja päivitti tietoturvakäytäntönsä.
Aleksin aloitteellisuus paransi merkittävästi tämän rakennusalan yrityksen digitaalista turvallisuutta ja vähensi tietomurtojen riskiä. Aleksin kokemus osoitti, kuinka tärkeää on käyttää vahvoja salasanoja ja jakaa tietoa digitaalisen turvallisuuden parantamiseksi.
Salasanojen turvallisuuden parantaminen on olennainen osa digitaalista turvallisuutta. Tässäpä siis viisi vinkkiä, jotka auttavat:
Salasanalauseet ovat pitkiä, helposti muistettavia lauseita, joita käytetään salasanojen sijasta. Ne ovat usein turvallisempia kuin perinteiset salasanat, koska niiden pituus ja monimutkaisuus tekevät niistä vaikeampia murtaa.
Tiesitkö, että keskimääräinen internetin käyttäjä hallinnoi noin 168 salasanaa? Tämä suuri määrä johtaa usein heikkojen salasanojen käyttöön ja samojen salasanojen kierrättämiseen useilla tileillä.
Salasanan hallintaohjelmat ovat työkaluja, jotka auttavat käyttäjiä luomaan, tallentamaan ja hallitsemaan vahvoja salasanoja turvallisesti. Hallintaohjelma tallentaa kaikki salasanasi turvallisesti yhteen paikaan, joten sinun ei tarvitse muistaa niitä kaikkia itse. Ohjelma voi myös luoda puolestasi pitkiä ja monimutkaisia salasanoja, jotka ovat myös vaikeampia murtaa. Salasanan hallintaohjelmat voivat synkronoida salasanasi eri laitteiden välillä, joten pääset niihin käsiksi missä tahansa.
Aleksin tarina ja vinkit vahvojen salasanojen käytöstä osoittavat, kuinka tärkeää onkaan suojata niitä henkilökohtaisia ja yrityksen tietoja. Näiden vinkkien avulla voit parantaa digitaalista turvallisuuttasi ja vähentää tietomurtojen riskiä. Kannattaa käydä tsekkaamassa myös Kyberturvallisuuskeskuksen vinkit: Salasanat haltuun - Kuka käyttää tiliäsi? | Kyberturvallisuuskeskus. Marskidata auttaa yrityksiä parantamaan digitaalista turvallisuutta ja autamme mielellämme tietoturvaan liittyvissä haasteissa, ota rohkeasti yhteyttä myynti@marskidata.fi.
Pidetään huolta siitä, että salasanamme ovat vahvoja ja turvallisia! Hyvää kansainvälistä salasanapäivää!
Viime vuosien aikana ServiceDesk- ja IT-tukipalvelut ovat nousseet keskeiseen rooliin yritysten IT-infrastruktuurin tukipilarina. Käytettävien ohjelmistojen määrä on lisääntynyt, ja parantunut tietoturva on voinut tehdä laitteiden käytöstä hieman monimutkaisempaa, tai ainakin käyttäjien on täytynyt omaksua paljon uusia toimintatapoja viime vuosina. Samalla monet työntekijät ovat löytäneet mahdollisuuden työskennellä etänä, johon on tietysti vaikuttanut maailman tilanne ja pahimmat koronavuodet. Varsinkin koronavuosina yrityksille tuli todella kiire tyhjentää toimistot, siirtää työntekijät etätöihin ja laittaa vielä yritykselle yhteydet kuntoon, jotta työntekijä pääsee tekemään töitä mistä tahansa. Siinäpä oli vasta soppa toimiston IT-tuelle! Tässä kirjoituksessa listaan tärkeimpiä asioita siitä, miten ServiceDesk-palvelu toimii.
Marskidatalla ServiceDesk-palvelu auttaa käyttäjiä erilaisissa IT-tukipyynnöissä, ihan perinteisestä laitteiden käyttöneuvonnasta myös vaikeampiin ongelmatilanteisiin. ServiceDeskin yleisimpiä tukipyyntöjä ovat muun muassa tunnuksiin ja salasanoihin liittyvät ongelmat, ohjelmistojen asennukset ja kaksivaiheiseen tunnistautumiseen liittyvät haasteet.
Meillä Marskidatalla on käytössä keskitetty yhteydenottokanava, jonka kautta vastaanotamme ja ratkaisemme sähköpostilla ja puheluiden kautta tulevat tiketit. Jopa 80 % palvelupyynnöistä ratkaistaan jo ensimmäisen kontaktin aikana. Meillä ei pomputella asiakasta eri yhteydenottokanavissa, eivätkä asiakkaamme myöskään joudu painelemaan erilaisia numerokoodeja päästääkseen puhumaan oikean ihmisen kanssa. Kaiken lisäksi meiltä palvelua saa ihan suomen kielellä (karjalan ja savon murteet sujuvat myös). Tarvittaessa asiat hoituvat myös englanniksi.
Varmasti monelle turhauttavinta on soittaa erilaisiin palveluihin ja ensimmäisenä kuulla legendaariset sanat ”jos haluat palvelua, paina 1". Tämän lisäksi pitäisi vielä puhelimesta kaivaa numeronäppäimistö esille.
Saat yhdestä numerosta suoraan kiinni henkilön, joka voi jo ratkaista ongelman.
Puhelun aikana asiantuntijamme voivat napata etäyhteyden päätelaitteeseen ja ratkaista ongelman suoraan asiakkaan kanssa. Samalla etäyhteydellä voimme antaa käyttöneuvontaa, jos jokin asia askarruttaa. Jos ongelma ei suoraan ratkea etänä, voimme tulla paikan päälle lähitukipalveluna!
Tukiprosessi on keskeinen osa palvelua. Marskidatalla ServiceDesk käyttää tiketöintijärjestelmää, joka varmistaa, että jokaisesta saapuvasta palvelupyynnöstä syntyy tiketti. Tämä tiketti sisältää kaikki tarvittavat tiedot palvelupyynnön käsittelystä, kuten tyypin, tilan, prioriteetin ja ratkaisun. Tiketit luokitellaan kriittisyysluokkien mukaan, ja korkeimman kriittisyysluokan tiketit käsitellään ensimmäisenä. Tämä järjestelmä takaa sen, että palvelupyynnöt käsitellään tehokkaasti ja asiakkaat pysyvät ajan tasalla palvelupyynnön edetessä.
Sinun ei tarvitse arpoa eteneekö homma vai ei, me pidämme sinut ajan tasalla!
Palvelu tarjoaa kattavan ja monipuolisen raportoinnin, joka mahdollistaa asiakkaiden omien järjestelmien ongelmien ja mahdollisten pullonkaulojen havaitsemisen ja korjaamisen. Esimerkiksi, jos yrityksen raportoinnista ilmenee, että verkkoasioinnin hitautta aiheuttavat palvelinongelmat, voi palvelimen optimoinnilla parantaa suorituskykyä. Tutustu kollegani Tuomaksen kirjoitukseen ServiceDeskin viisi yleisintä tukipyyntöä - Rooli ja toimintamme tukipalveluna.
Käytössämme on asiakastyytyväisyyskysely, jonka tulokset raportoimme asiakkaalle sopimuksen mukaan. Tämä mahdollistaa jatkuvan parantamisen ja takaa, että asiakkaille tarjotaan mahdollisimman korkealaatuista palvelua. Tutustu tarkemmin ajatuksiimme asiakaspalvelusta ja lue kollegani Samin kirjoitus Asiakaskohtaaminen ServiceDeskin tapaan.
ServiceDesk-palvelu on nykypäivänä olennainen osa erikokoisten yritysten työntekijöiden arkea, se on nopea ja vaivaton apu niin pienissä kuin isommissa pulmissa. Tiedämme sen, että tukipyyntöjä IT-haasteisiin liittyen voi tulla todella paljon pienelläkin yrityksellä ja niiden ratkominen yksin on suoraan pois tehokkaasta työajasta.
Yhdellä sähköpostilla tai puhelinsoitolla ServiceDeskiin ongelma voi jo ratketa muutamassa minuutissa. Marskidatan ServiceDeskin asiakastyytyväisyys on korkealla, jopa yli 99 % on ollut tyytyväisiä IT-tuen laatuun.
Yleensä palautteissa toistuvat sanat ”nopeus”, ”ystävällisyys” ja ”asiantunteva palvelu”.
Tutustu ServiceDesk ja IT-tukipalvelut-nettisivuihimme. Ota rohkeasti yhteyttä myyntitiimiimme myynti@masrkidata.fi , niin räätälöidään teidän yrityksellenne sopiva ServiceDesk-paketti!
Viimeistään näin vuonna 2025 yritysten kannattaa käyttää laitehallinta-automaatiota ja hyvin paketoituja palvelukonsepteja, joilla saadaan vapautettua työaikaa tehokkaasti oman yritystoiminnan kehittämiseen. On erittäin hyödyllistä ja suositeltavaa, että yritykset hyödyntävät Microsoftin lisenssipaketteja ja niiden tarjoamia palveluita mahdollisimman tehokkaasti. Merkittävä palvelu tässä yhteydessä on esimerkiksi Microsoft Intune, joka toimii osana Microsoftin ekosysteemiä ja mahdollistaa organisaation päätelaitteiden kattavan ylläpidon ja hallinnan. Intune aktivoituu esimerkiksi Microsoft 365 Business Premium -lisenssin mukana. Onkin suositeltavaa, että organisaatiot ottavat sen käyttöön luotettavan kumppanin avustuksella. Tässä kirjoituksessa kerron palvelustamme Marski DMA, mikä mahdollistaa laitteiden kokonaisvaltaisen elinkaaren hallinnan ja ylläpidon niin tehokkaasti, että tätä voidaan kutsua ”päätelaitepalvelua avaimet käteen periaatteella”.
Meillä Marskidatalla on kehitetty palvelukonsepti nimeltä Marski DMA (Marski – Device Management from Azure), joka hyödyntää Microsoft Intunea alustanaan. Tämä palvelu huolehtii päätelaitteiden ja sovellusten päivityksistä sekä ylläpidosta automaation avulla. Marski DMA -palvelussa hallinnoidaan organisaation laiteympäristöä yhdenmukaisen ja keskitetyn hallintanäkymän kautta. Palvelu kerää myös dataa erinäisistä valvottavista komponenteista ja esittää sen helposti luettavassa muodossa PowerBi-raportilla. Tätä raporttidataa käytetään mahdollisten korjaus- ja ylläpitotoimien osalta yhteistyössä Marskidatan ServiceDeskin kanssa.
Olemme pystyneet vastaamaan isojenkin laitekantojen ylläpitoon ja hallintaan tehokkaasti Marski DMA -palvelulla, joka huolehtii laitteiden käyttöönotosta, päivitysten jakelusta sekä laitekannan tilaraportoinnista. Tällä tavalla olemme pystyneet käymään laiteuusintojen suunnitelmat läpi hyvissä ajoin ennen takuiden vanhentumista kokonaan. Palautteen perusteella asiakkaat, organisaation koosta riippumatta, ovat saaneet vapautettua IT:n käyttöön kuluvaa työaikaa ja tehostettua omien järjestelmien ja liiketoiminnan tekemistä.
Valikoimassamme on tällä hetkellä noin 500 erilaista valmista sovellusta, joita voimme jakaa asiakkaillemme. Toteutamme perinteisiä käyttösovelluspaketteja kuten Microsoft 365 Office -työkaluja sekä monimutkaisempia räätälöityjä toiminnallisuuksia sisältäviä älypaketteja. Sovelluskokonaisuuksissa on mukana toiminnallisuuksia, jotka helpottavat asennusprosessia. Näin sovellukset saadaan asennettua kerralla loppuun asti tarvittavien komponenttien ja asetusten kanssa.
Yksi esimerkki asiakastarpeeseen rakennetusta toiminnallisesta älypaketista on selainten kirjanmerkkien varmuuskopiointi ja palautus. Asiakas tarvitsi helpon tavan kopioida Mozilla Firefoxin ja Google Chromen käyttäjien kirjanmerkit henkilökohtaiseen OneDriveen, jotta ne voitaisiin palauttaa uuden laitteen yhteydessä
Rakensimme tähän tarpeeseen älypaketin nimeltä Backup Browser Files. Tämä älypaketti varmuuskopioi asiakkaan valitsemat tiedostot ja kansiot halutuista selaimista ja tallentaa ne päätelaitteen nimellä OneDriveen zip-tiedostona.
Kun käyttäjä siirtyy uuteen laitteeseen, hän kirjautuu sisään ja käynnistää Restore Browser Files -sovelluksen yrityksen sovellusportaalista. Näin selaimen tärkeät tiedot palautuvat uudelle tietokoneelle.
Tätä tekniikkaa ja toimintatapaa voidaan hyödyntää myös muiden sovellusten kohdalla.
Marski DMA -palvelulla voidaan ylläpitää myös mobiililaitteita ja MacOS-työasemia. Mobiililaitteet voidaan tilata meidän kauttamme ja ne rekisteröidään automaattisesti hallintaan. Palvelu huolehtii laitteiden tietoturvasta ja päivityksistä. Varmistamme, että organisaatiossa on käytössä asianmukaiset tietoturva-asetukset ja säännöstöt, jotta työskentely-ympäristö on tehokkaasti hallinnassa ja valvonnassa. Tarjoamme älypaketteja ja sovelluksia myös MacOS-käyttöjärjestelmiin, joten myös Mac-organisaatiot hyötyvät palvelustamme.
Marski DMA -palvelu on oikea valinta, kun haluat kokonaisvaltaisen hallinnan ja ylläpidon yrityksesi päätelaitteisiin. Laitteiden tilaus on jouhevasti järjestettävissä Marskidatan verkkokaupan kautta. Voimme paketoida Marski DMA -palvelun myös suoraan tietokonetilauksen yhteydessä, jolloin uudet koneet liittyvät automaattisesti kokonaisvaltaisen laitehallinnan piiriin. Kysy lisää meiltä myynti@marskidata.fi ja tutustu palveluihimme IT-laitteet ja ohjelmistot.
Marski DMA -palvelukokonaisuuteen sisältyy seuraavat osa-alueet:
Oletko valmis siirtymään uuteen aikakauteen, jossa tekoäly muuttaa kaiken? Tekniikan kehityksen myötä tietokoneet eivät ole enää pelkästään työvälineitä, vaan ne voivat olla innovaation ja tuottavuuden keskipisteitä. Ensimmäisessä osassa Tekoälytietokoneiden vallankumous: osa 1 — Tekoäly-PC:n hyödyt ja parannettu tuottavuus, käsittelin NPU:n (Neural Processing Unit) roolia suorituskyvyn parantamisessa sekä tekoäly-PC:n tuomia etuja. Tässä kirjoituksessa käsittelen tekoälyn etuja ja tulevaisuutta. Kerron Windows 10:n tuen päättymisestä ja Windows 11:n tarjoamista eduista. Lisäksi tutkin tekoälyn täyttä potentiaalia ja sen vaikutuksia organisaatioihin sekä tekoälytietokoneiden energiatehokkuutta ja kustannushyötyjä. Kun päivittäin käytettävät työkalut hyödyntävät tekoälyä ja automatisoivat rutiinitehtäviä, aikaa voi vapautua muuhun toimintaan.
Kun Windows 10:n tuki päättyy lokakuussa 2025, järjestelmät tulevat yhä alttiimmiksi tietoturvauhkille. Windows 11:een siirtyminen tarjoaa lukuisia etuja, mukaan lukien edistyneet tekoäly- ja suojausominaisuudet, jotka voivat parantaa merkittävästi organisaatiosi puolustusta. Siirtyminen Windows 11:een voi vaatia vanhan laitekannan uusimista, joten tekoäly-PC:n eli AI PC:n hyötyihin kannattaa jo tämänkin vuoksi tutustua.
Lue lisää aiheesta teknisen asiantuntijamme Juhan blogista Windows 10 käyttöjärjestelmätuki päättyy 2025 - Oletko valmistautunut?
Hyödyntämällä tekoälytietokoneiden ominaisuuksia organisaatiot voivat vapauttaa tekoälyn täyden potentiaalin ja nousta innovaatioiden eturintamaan. Tekoälyllä toimivat työkalut automatisoivat rutiinitehtävät, kuten asiakirjojen yhteenvedon ja kokousmuistiinpanot, ja vapauttavat ihmiset keskittymään innovaatioihin ja tuottavuuteen.
Neural Processing Unit (NPU) -yksikön integroiminen tietokoneisiin parantaa energiatehokkuutta erikoistumalla tekoäly- ja koneoppimistehtäviin. Tekoälytietokoneet kuluttavat vähemmän virtaa, tuottavat vähemmän lämpöä ja pidentävät akun käyttöikää perinteisiin prosessoreihin verrattuna.
Pitkällä aikavälillä investointi tekoälyä tukeviin tietokoneisiin voi vähentää pilvilaskentakuluja, sillä nykyisellään raskaat työkuormat teetetään usein pilvessä. Panostamalla AI-työasemiin, nämä työkuormat voidaan siirtää paikallisille laitteille, jolloin työn vaatima aika ja kustannukset siirtyvät organisaation sisälle. Alkuinvestointi tehokkaampiin laitteisiin maksaa itsensä takaisin ajan myötä. AI PC:t tarjoavat paremman suorituskyvyn ja energiatehokkuuden.
AI PC:t toimivat paremmin ja nopeammin, koska niissä on oikeat laitteistot ja prosessorit intensiivisten tekoälytyökuormien käsittelyyn.
Maailmanlaajuisen markkinatutkimus- ja konsultointiyrityksen IDC:n (International Data Corporation) mukaan tekoälytietokoneiden määrä kasvaa lähes 50 miljoonasta yksiköstä vuonna 2024 yli 167 miljoonaan vuonna 2027. Tämä on lähes 60 % kaikista PC-toimituksista maailmanlaajuisesti.
Tämä ennuste keskittyy tehokkuuden ja yhteistyön uudelleen määrittelyyn. Työntekijät integroivat tekoälyn aktiivisesti työrutiineihinsa, ja jo nyt kolme neljästä käyttää sitä työssään. IT-päättäjien tulisi arvioida eri versioita sekä hyödyntää innovatiivisia teknologioita työnkulkujen virtaviivaistamiseksi ja tuottavuuden parantamiseksi. Lue lisää aiheesta IDC:n kirjoituksesta.
Tekoälytietokoneet tarjoavat tehokkaampia tekoälykokemuksia uudella Copilot-versiolla. Näissä tietokoneissa on yli 40 TOPS NPU -suorituskykyä ja Qualcomm Snapdragon NPU -integraatio. Käyttäjät suorittavat Copilot + -kokemuksia Windows 11:lle paikallisesti laitteella, mikä tarkoittaa, että he voivat käyttää tiettyjä tekoälyominaisuuksia jopa ilman verkko- tai pilviyhteyttä. Tämä on loistava päivitys yrityksille, jotka ovat varhaisessa vaiheessa omaksuneet ja haluavat ensiluokkaisen tekoälykokemuksen.
AI PC:t on suunniteltu erityisesti tekoälyn käyttäjille ja kehittäjille. Nämä laitteet on valmistettu hallitsemaan vaativia tekoälyn työkuormia tehokkaasti. Niissä käytetään prosessoreita, kuten Intel HX-, Xeon- tai AMD Threadripper Pro -suorittimia, sekä näytönohjaimia, jotka takaavat suorituskyvyn vaativiin tehtäviin. Tämä varmistaa tehokkuuden ja nopeuden kaikissa käyttötilanteissa. Sovelluksia voidaan ottaa käyttöön Intunen kautta, jossa IT voi hallita resurssi- ja käyttökäytäntöjä.
Tekoälytietokoneet ovat tulleet jäädäkseen. Jos organisaatioltasi puuttuu suunnitelma tekoälyn käyttöönottoon, tee se nyt. Voit aloittaa, vaikka Microsoftin 365 Copilotilla. Tutustu Marskidatan Copilot sivuun Valjasta tekoäly käyttöön MICROSOFT 365 COPILOT.
Ota kasvaneet kustannukset huomioon budjetoidessasi. Älä pohdi päätäsi puhki, vaan ole rohkeasti yhteydessä Marskidatan asiantuntijoihin tai myynti@marskidata.fi, me autamme sinua.
Tärkeimmät pointit tekoälytietokoneista:
Oletko kuullut kansainvälisestä kierrätyspäivästä, jota vietetään 18.3.2025? Kierrätyspäivän pääideana on ehkäistä ilmastonmuutosta sekä tuoda ilmi ja edistää globaalia kestävyyttä. Viimeisten vuosikymmenien ajan ilmaston lämpötila on ollut historian lämmin. Muutoksia on tehtävä! Mikäli emme tee merkittäviä muutoksia, jäätikkömme alkavat sulaa entisestään, lämpötilat nousevat, maastopalot lisääntyvät, ja metsät häviävät nopeaa tahtia. Kierrätys on avainasemassa kierotalouden ylläpitämisessä, tällä voimme auttaa luonnonvarojen säilymistä. Kierrätäthän sinäkin?
Kierrätä yrityksesi IT-laitteet – lue vinkkimme!
Esimerkiksi, jos laitteesi tai puhelimesi menee rikki tai akku alkaa hidastella, ei aina ole välttämätöntä tilata uutta tilalle. Koneisiin ja puhelimiin on saatavilla varaosia sekä uusia akkuja, joiden avulla voidaan saada lisäaikaa laitteen käyttöön, mikäli se on muuten ehjä ja käyttökuntoinen.
Hankkimalla varaosia ja uusia akkuja voit pidentää laitteesi käyttöikää.
Jos kannettavan tietokoneen akku alkaa loppua nopeasti käytössä tai kone täytyy pitää jatkuvasti laturissa, kannattaa ottaa yhteyttä meihin. Voimme selvittää, kuuluuko kone takuun piiriin. Jos kuuluu, voimme tehdä takuuhuoltopyynnön akun vaihtamiseksi.
Jos esimerkiksi kahvia kaatuu läppärin näppäimistölle eikä näppäimistö enää toimi, saatamme ajatella uuden koneen tilaamista. Ympäristön huomioiden, voimme tarjota myös näppäimistön vaihtoa, jos koneen sisällä ei ole kriittisiä vaurioita.
Toinen esimerkki on puhelimen näytön rikkoutuminen sen pudotessa lattialle. Tässäkin tilanteessa usein on mahdollista vaihdattaa uusi näyttö tilalle, eikä tarvita uutta puhelinta. Älä säästä oheistarvikkeista, sillä puhelimeen asennettu kunnollinen tietosuojakalvo suojaa näyttöä ja vähentää näytön vaihtamisen tarvetta. Näin säästämme luonnonvaroja ja vähennämme elektroniikkajätettä.
Käytettyjen ja kunnostettujen laitteiden hankkiminen on erinomainen tapa säästää kustannuksia ja vähentää ympäristövaikutuksia. Käytettyjen laitteiden ostaminen ei ainoastaan vähennä elektroniikkajätettä, vaan myös tukee kestävämpää lähestymistapaa teknologian käyttöön. Tällainen vaihtoehto on esimerkiksi uusiokoneen ostaminen.
Tukkurimme ovat ottaneet käyttöön Teqcycle uusiokoneiden myynnin. Kunnostettuja uusiokoneita on saatavilla merkeistä, kuten Dell, Lenovo ja HP. Tämä tarkoittaa, että asiakkaamme voivat ostaa ISO-sertifioidussa tuotantolaitoksessa kunnostettuja hyväkuntoisia käytettyjä koneita itselleen edullisempaan hintaan kuin täysin uuden koneen. Uusiokoneet ovat asianmukaisesti tarkistettuja sekä kunnostettuja. Nämä ovat yleensä noin 2–5 vuoden vanhoja laitteita, jotka ovat päätyneet uusiokoneiksi. Lue lisää aiheesta Renewed – The Process (eng.).
Tällaiset uusiokäyttökoneet ovatkin oivallisia projektityöntekijöille tai mahdollisille kesätyöntekijöille, jotka eivät välttämättä ole kuin muutamia kuukausia töissä. Näin ollen ei tarvitse ostaa tuliterää konetta vaan voidaan hyödyntää uusiokannettavaa. Lisäksi uusiokoneissa ei tarvitse huolehtia, etteikö näissä olisi takuita niin kuin uudessa koneessa. Näissä koneissa on 2–3 vuoden takuu, joten koneisiin kuuluu yhtä lailla takuut kuin uuteenkin koneeseen.
Tiesitkö että Suomessa kerätään elektroniikkajätettä 14,68 kg per asukas? EU on esittänyt tavoitteita, joilla ehkäistäisiin elektroniikkalaiteromun kertymistä. Muun muassa vuonna 2024 on hyväksytty korjausoikeutta koskeva EU-direktiivi, joka helpottaa rikkoutuneiden tuotteiden korjaamista.
Olet varmaan huomannut, ettei kaikkien puhelimien mukana tule enää latausadapteria!
Yleislaturin avulla jokaisella esimerkiksi puhelin merkillä tai mallilla ei olisi omaa USB-porttia vaan kaikissa olisi universaali USB C. EU pyrkii näiden toimenpiteiden, kuten yleislaturin käyttöönoton ja korjausoikeuden avulla vähentämään elektroniikkaromua ja edistämään kestävää kehitystä. Tutustu lisää elektroniikkaromua koskeviin faktoihin: Sähkö- ja elektroniikkalaiteromu EU:ssa: faktoja ja lukuja.
Kierrätys on tärkeä osa päivittäistä toimintaamme. Tarjoamme IT-laitteita sekä uusina että uusiokäytettyinä ja huolehdimme myös asiakkaidemme vanhojen laitteiden kierrätyksestä. Olemme noudattaneet ISO 14001 -standardia vuodesta 2008, joten kierrätys on meille tuttua. Meillä muun muassa seurataan ympäristöjärjestelmämme tavoitteita vuosittain.
Tutustu tarkemmin meihin ja toimintatapoihimme Marskidata palvelee draiviasi.
Hankinnoissa suosimme tuotteita, materiaaleja ja palveluita, joiden ympäristövaikutukset ovat vähäiset. Huolehdimme elinkaarensa lopussa olevien tuotteiden keräyksestä ja kierrätyksestä.
Autamme yritystäsi tekemään kestäviä ja ympäristöystävällisiä laitehankintoja, kierrättämään vanhoja päätelaitteita ja huomioimme kestävän kehityksen periaatteet kaikessa toiminnassamme. Ota yhteyttä myynti@marskidata.fi tai Marskidatan yhteyshenkilöösi.
Pidetään yhdessä huolta ympäristöstä!
Miksi valita Dell tekoälytietokone -kirjoituksen ensimmäisessä osassa tarkastelen perusteellisesti, kuinka tekoäly integroituu tietokoneisiin ja uudistaa työnkulkuja. Sukellamme syvälle AI PC:n ja Dell-tietokoneiden maailmaan, ja siihen, kuinka nämä innovaatiot vaikuttavat työntekijöiden tuottavuuteen ja organisaation tehokkuuteen. Kuvittele maailma, jossa tietokoneesi oppii ja kehittyy kanssasi, ennakoiden tarpeesi ja virtaviivaistaen työnkulkujasi. Tämä ei ole enää kaukainen unelma, vaan todellisuus, joka muuttaa tapamme työskennellä ja kommunikoida. Tekoälyvallankumous on jo käsillä, ja tämä uusi aikakausi jo hyppysissämme.
Tekoäly-PC on kannettava tietokone, joka on suunniteltu erikoislaitteistolla ja ohjelmistolla käsittelemään tekoäly- ja koneoppimistehtäviä. Näitä ovat generatiiviset tekoälyohjelmat, paikallisilla kielimalleilla toimivat chatbotit, data-analyysi ja tekoälymallikoulutus, sekä simulaatiot ja kehittyneet tekoälypohjaiset sovellukset. Dell määrittelee tekoälytietokoneet PC:ksi ja työasemaksi, jossa on Microsoft 365 Copilot -näppäin ja AI-siru.
Katso Dellin AI PC -innovaatioista kertova video: The AI PC revolution is here (eng.).
Tekoälyn (AI) vallankumous on täällä, ja Dell-tietokoneet siirtyvät Latitude-aikakaudesta tekoälyläppäreihin. IT-päättäjänä arvioit todennäköisesti eri versioita ja käytät näitä innovatiivisia teknologioita virtaviivaistaaksesi organisaatiosi työnkulkuja ja parantaaksesi työntekijöiden tuottavuutta.
Ensi vuodelle on arvioitu, että lähes 60 % kaikista uusista kannettavista tietokoneista on varustettu tekoälyominaisuuksilla.
Työntekijät eivät vain odota passiivisesti organisaatiomuutoksia; he integroivat tekoälyä aktiivisesti työrutiineihinsa. Tiesitkö, että itse asiassa kolme neljästä työntekijästä käyttää jo tekoälyä työssään?
Tämä trendi, jota kutsumme nimellä "Bring Your Own AI", näkyy sukupolvien välisesti seuraavasti: Z-sukupolvi 85 %, Milleniaalit 78 %, sukupolvi X 74 % ja boomerit 73 %.
Historian saatossa PC:n suorituskyky on riippunut vahvasti sen CPU:sta (Central Processing Unit) ja GPU:sta (Graphics Processing Unit). CPU käsittelee yleiskäyttöisiä tehtäviä ja loogisia toimintoja, kun taas GPU käsittelee intensiivisiä tehtäviä. Muistilla RAM (Random Access Memory) ja tallennustilalla (kiintolevyt tai SSD-levyt) ovat ratkaisevassa roolissa; RAM välittömänä puskurina sovellustiedoille ja kiintolevy pitkän aikavälin tiedonsäilytyksessä.
Tekoälykohtaisissa tehtävissä nämä komponentit voivat kuitenkin rasittua, mikä johtaa optimaalista heikompaan suorituskykyyn. Kuvitteellisesti sovelluksen käyttö vanhalla tietokoneella – saattaa aiheuttaa viiveitä ja mahdollisia kaatumisia.
Raskas tekoälytyökuormitus voi kuormittaa laitetta merkittävästi. Siirry tietokoneisiin, joissa on sisäänrakennetut tekoälyprosessorit.
Tekoälytietokoneen tärkein uusi komponentti on NPU (Neural Processing Unit) tai hermoprosessointiyksikkö. Tämä erikoistunut laitteisto on suunniteltu käsittelemään hermoverkkotoimintoja ja tekoälyalgoritmeja, jotka ovat nykyaikaisten tekoälysovellusten ytimessä. TOPS (Trillions or Tera Operations per Second) mittaa miljardien toimintojen määrää sekunnissa, jonka prosessori pystyy suorittamaan.
Tekoälylle optimoidussa PC:ssä NPU huolehtii tekoälylaskelmien raskaasta nostamisesta ja vapauttaa keskusprosessoriyksikön CPU:n ja grafiikankäsittely-yksikön GPU:n keskittymään muihin olennaisiin tehtäviin.
CPU ja GPU vievät hieman kauemmin, kun ne myös käsittelevät muita tehtäviä. Kun näin tapahtuu, tuuletin on käynnistänyt laitteen ja suorittimella ja grafiikkasuorittimella on todella paljon paineita käsitellä tehtäviä, joita niiden ei ole tarkoitus tehdä.
Uusi arkkitehtuuri varmistaa, että oikea työkuorma ohjataan oikealle moottorille oikeaan aikaan, mikä mahdollistaa tekoälytehtävien suorittamisen nopeammin ja tehokkaammin.
Erilliset keskusprosessoriyksiköt (GPU:t) täydentävät grafiikankäsittely-yksiköitä (NPU:ta) hallitsemalla huippusuorituskykyä vaativia tekoälytehtäviä. Parannetut muisti- ja tallennusratkaisut helpottavat tiedonkulkua näiden komponenttien välillä, mikä estää pullonkaulat.
Nyt on aika päivittää tietokone, sillä tekniikka on kehittynyt merkittävästi. Joka hetki, joka menetetään hitaalle laitteistolle, on menetetty mahdollisuus innovaatioon ja edistymiseen. Ottamalla käyttöön tekoälytietokoneet voit tehostaa organisaation tuottavuutta ja valtuuttaa tiimit saavuttamaan enemmän ja nopeammin.
Jos olet valmis viemään organisaatiosi seuraavalle tasolle ja hyödyntämään tekoälyn mahdollisuuksia, ota yhteyttä Marskidataan. Me autamme sinua löytämään oikeat ratkaisut ja varmistamaan, että organisaatiosi voi menestyä teknologian eturintamassa. Ota yhteyttä myynti@marskidata.fi ja anna meidän auttaa yritystäsi saavuttamaan sen täysi potentiaali.
Seuraavassa blogini osassa käsittelen tekoälyn etuja ja tulevaisuuden suunnitelmia, mukaan lukien Windows 10:n tuen päättyminen ja Windows 11:n edut. Lisäksi tutustumme tekoälytietokoneiden energiatehokkuuteen ja kustannustehokkuuteen.
Tutustu lisää aiheeseen ja tekstin lähteisiin: Navigating the AI PC Landscape - The Dell Technologies Announcements at CES 2025 - Itzikr's Blog (eng.) Kirjoituksen arviot tekoälytietokoneiden määrän kasvusta ja trendeistä perustuvat IDC Worldwide Artificial Intelligence PC Forecast, 2023–2027, sekä Microsoft Work Trend Index Report, 2024: AI at Work Is Here. Now Comes the Hard Part (eng.). Nämä osoittavat merkittävän kasvun tekoälyominaisuuksilla varustettujen kannettavien tietokoneiden määrässä ja työntekijöiden tekoälyn käyttöönotossa.
Edellisessä blogissani keskityimme tietoturvan merkitykseen Microsoft 365 Copilotin käyttöönotossa. Tällä kertaa suuntaamme katseemme puolestaan tietosuojaan. Tietosuojavaltuutetun toimiston mukaan ”tietosuoja on perusoikeus, joka turvaa rekisteröidyn oikeuksien ja vapauksien toteutumisen henkilötietojen käsittelyssä. Tietosuojan tarkoituksena on osoittaa, milloin ja millä edellytyksillä henkilötietoja voidaan käsitellä.” Tutustu lähteeseen: Mitä tietosuoja on? | Tietosuojavaltuutetun toimisto
Tietosuojalla on myös läheinen suhde tietoturvaan. Tietoturva on osa tietosuojaa, ja se varmistaa omalta osaltaan, että henkilötietojen suoja toteutuu asianmukaisesti. Toki tietoturva on myös itsessään laajempi konsepti, eikä se kata vain henkilötietojen suojaamista vaan käsittää myös laajemmin organisaatiolle tai yksilölle tärkeiden tietojen suojan. Suojan piiriin tällöin kuuluu siis henkilödatan lisäksi myös esimerkiksi yrityssalaisuudet.
”Älä koskaan laita organisaation tietoja ilmaiseen tekoälysovellukseen.”
Tietosuoja on olennainen käyttäjien luottamuksen säilyttämiseksi. Kun käyttäjät tietävät, että heidän tietonsa käsitellään turvallisesti ja luottamuksellisesti, he ovat todennäköisemmin valmiita käyttämään Copilotia.
GDPR asettaa tiukat vaatimukset henkilötietojen käsittelylle ja tietenkin Copilotin on noudatettava näitä säädöksiä varmistaakseen, että se toimii laillisesti ja eettisesti. Tietosuoja auttaa vähentämään tietoturvariskejä, kuten tietomurtoja ja tietovuotoja. Tämä on erityisen tärkeää, kun käsitellään arkaluonteisia tai henkilökohtaisia tietoja.
Tietosuoja varmistaa, että käyttäjillä on oikeus hallita omia tietojaan. Tämä sisältää oikeuden tarkastella, korjata ja poistaa omia tietojaan sekä rajoittaa niiden käsittelyä. Tietosuoja on osa laajempaa eettistä vastuuta, joka liittyy tekoälyn ja teknologian käyttöön. On tärkeää varmistaa, että teknologiaa käytetään tavalla, joka kunnioittaa yksilöiden yksityisyyttä ja oikeuksia.
Copilotin on käsiteltävä kaikki käyttäjätiedot luottamuksellisesti, mikä tarkoittaa, että tietoja ei jaeta tai käytetä ilman käyttäjän suostumusta. Käyttäjien on tiedettävä, miten heidän tietojaan kerätään, käytetään ja suojataan. Läpinäkyvyys lisää luottamusta ja auttaa käyttäjiä ymmärtämään tietosuojakäytäntöjä.
Microsoft Copilot noudattaa tiukkoja tietosuojakäytäntöjä varmistaakseen, että käyttäjien tiedot käsitellään turvallisesti ja luottamuksellisesti. Tietosuoja on siis olennainen osa Copilotin käyttöä, ja sen merkitys korostuu entisestään, kun teknologia kehittyy ja sen käyttö yleistyy.
Copilot käyttää Microsoft Graphin kautta saatavilla olevaa sisältöä ja kontekstia, kuten sähköposteja, keskusteluja ja asiakirjoja, joihin käyttäjällä on käyttöoikeus. Näitä tietoja Copilot ei käytä suurien kielimallien koulutukseen. Voiko Copilot sitten oppia käyttäjänsä mieltymyksistä jotain? Kyllä vain, se oppii käyttäjänsä mieltymyksistä ja työskentelytavoista. Copilot käyttää kehittyneitä tekoälymalleja ja luonnollisen kielen yhdistelyä, jotta se voi paremmin ymmärtää käyttäjän kysymyksiä ja tarjota hyödyllisempiä vastauksia ja ehdotuksia. Copilot voi siis esimerkiksi oppia, että millaisia asiakirjoja käytät usein, minkä tyyppisiä hommia suoritat säännöllisesti ja millaisia vastauksia odotat siltä missäkin tilanteissa.
Onko sitten tarvittaessa mahdollista nollata Copilotin oppiminen? Kyllä vain. Tämän voi tehdä poistamalla tai nollaamalla Copilotin käyttämät tiedot ja asetukset Microsoft Graphin kautta. Copilotin asetukset nollaaminen voi auttaa, jos käyttäjä haluaa aloittaa alusta ja poistaa aiemmat oppimiset ja mieltymykset.
Copilot ei tiedä käyttäjästä henkilökohtaisuuksia, koska se ei tallenna tai säilytä keskusteluja. Copilot lupaa, että ”kaikki, mitä keskustelujemme aikana jaat, pysyy luottamuksellisena ja sitä käytetään vain keskustelun aikana.” Tämä voi hämmentää käyttäjää, sillä pääseehän käyttäjä selaamaan taaksepäin aikaisempia keskustelujaan Copilotin kanssa. Vaikka käyttäjä voi palata keskusteluihinsa Copilotin kanssa, se ei tarkoita sitä, että Copilot tallentaisi ne. Keskusteluhistoria tallennetaan laitteelle tai sovellukseen, mutta Copilot ei säilytä tai tallenna tietoja keskusteluista.
”Ilmainen” tekoälysovellus ei koskaan ole ilmainen, sitä maksetaan tiedolla.
Usein ilmaisista tekoälysovelluksista "maksetaan" tiedolla. Ilmaiset tekoälysovellukset saattavat kerätä ja käyttää henkilötietojasi kaupallisiin tarkoituksiin, kuten mainonnan kohdentamiseen tai palvelujen parantamiseen. Tämä voi johtaa tietosuoja- ja tietoturvariskeihin, kuten tietomurtoihin tai tietovuotoihin. Ilmaiset sovellukset eivät aina ole täysin läpinäkyviä siitä, miten ja mihin tietojasi käytetään. Tämä voi vaikeuttaa tietojen hallintaa ja ymmärtämistä siitä, että miten tietosi ovat suojattuja. Ilmaiset tekoälysovellukset saattavat käyttää tietojasi myös tavoilla, jotka eivät ole eettisesti hyväksyttäviä. Tämä voi sisältää tietojen myymisen kolmansille osapuolille ilman suostumustasi. Muun muassa näistä syistä suosittelen valitsemaan ennemmin Microsoft 365 Copilotin.
Tällä hetkellä Microsoft 365 Copilot ei tallenna keskusteluja, eikä sitä ole suunniteltu tekemään niin tulevaisuudessa. Sen ensisijainen tavoite on tarjota reaaliaikaista apua ja tukea ilman, että se säilyttää henkilökohtaisia tietoja tai keskusteluhistoriaanne.
Tietosuoja ja tietoturva ovat keskeisiä tekijöitä, kun otetaan käyttöön uusia teknologioita, kuten Microsoft 365 Copilot. Jos haluat varmistaa, että teidän yrityksenne hyödyntää Copilotin mahdollisuuksia turvallisesti ja tehokkaasti, ota yhteyttä meidän asiantuntijoihimme tai lähetä sähköpostia myynti@marskidata.fi. Me autamme sinua kaikissa tietosuojaan ja tietoturvaan liittyvissä kysymyksissä sekä Microsoft 365 Copilotin käyttöönotossa.
Ota yhteyttä jo tänään!