Marskidata logo
Marskidata logo
Ota yhteyttä
Blogi

10 askelta tietokoneen laitteisto-ongelmien vianmääritykseen

Tilttasiko tietokone? Eikö se enää halua käynnistyä? Haluatko kokeilla saisiko sen omin voimin takaisin henkiin? Kerron tässä blogissa muutaman vinkin siitä, mitä kaikkea voit kokeilla, kun tällainen tilanne on päällä. Muista, että monia laitteisto-ongelmia ei voida korjata välittömästi. Jos tietokone ei käynnisty, on parempi viedä se asiantuntijoille kuin korjata se itse. Varsinkin kannettavien tietokoneiden kanssa […]
Lue lisää

Tilttasiko tietokone? Eikö se enää halua käynnistyä? Haluatko kokeilla saisiko sen omin voimin takaisin henkiin?

Kerron tässä blogissa muutaman vinkin siitä, mitä kaikkea voit kokeilla, kun tällainen tilanne on päällä. Muista, että monia laitteisto-ongelmia ei voida korjata välittömästi. Jos tietokone ei käynnisty, on parempi viedä se asiantuntijoille kuin korjata se itse. Varsinkin kannettavien tietokoneiden kanssa pitää olla tarkkana.

Useimmat laitteisto-ongelmat liittyvät heikkoihin yhteyksiin tai pieniin häiriöihin. Tässä tapauksessa kiintolevy on useimmiten kunnossa, eli tiedostosi eivät vahingoitu.

Mitä siis tehdä, kun tietokone ei enää käynnisty?

Askel 1: Ensiksi varmuuskopioi kiintolevyn sisältö. Tee tämä ennen kuin aloitat tietokoneen korjaamisen. Voit tehdä tämän poistamalla kiintolevyn tietokoneeltasi, liittämällä sen toiseen tietokoneeseen SATA-USB-sovittimella (tai käytä IDE -USB-sovitinta vanhoja kiintolevyjä varten) ja varmuuskopioimalla kiintolevy toiselta tietokoneelta.

Askel 2: Tarkista virtajohto. Niin triviaalilta kuin miltä se kuulostaakin, tarkista vielä, että virtajohto on kytketty tietokoneeseen ja pistorasiaan ja, että pistoke toimii.

  • Kytke tietokone suoraan pistorasiaan nähdäksesi, aiheuttaako ongelman UPS-i tai jatkojohto.
  • Jos käytät kannettavaa tietokonetta, varmista, että siihen on kytketty kunnolla virtalähde.

Askel 3: Käytä toista näyttöä. Jos kannettava tietokone on päällä, mutta näyttö on musta, näytössä voi olla jotain vikaa. Tarkista näytön liitäntä uudelleen ja yritä sitten liittää toinen näyttö (jos mahdollista).

Askel 4: Poista akku kannettavasta tietokoneesta ja kytke virtalähde siihen. Kannettavaa voidaan käyttää myös ilman akkua kytkemällä se virtalähteeseen. Jos kannettava tietokone käynnistyy ilman akkua, akussa on jotain vikaa ja se on vaihdettava.

Jos sinulla on pöytäkone: Avaa pöytätietokoneen kotelo. Tarkista tämän virtalähde ja sisäiset liitännät. Muista maadoittaa itsesi ensin erityisellä rannehihnalla!

Kannettavassa tietokoneessa voidaan tarkistaa laitteisto-ongelmia, mutta tuskin korjaat sitä itse, joten suosittelemme, että viet kannettavan korjattavaksi.

Askel 5: Tarkista virtakaapelit. Varmista, että virtalähteestä tulevat kaapelit on kytketty kunnolla emolevyyn.

Tarkista virtalähde. Vanhemmat virtalähteet epäonnistuvat usein, mutta testaus on melko yksinkertaista. Viallinen virtalähde on yleisin syy, miksi tietokone ei käynnisty.

Vaihda viallinen virtalähde. Jos tarkistus osoittaa, että virtalähde on viallinen, suosittelemme sen vaihtamista.

Askel 6: Tarkasta kaapelit. Etsi paljaita kaapeleita, koska paljaat johdot voivat johtaa oikosulkuihin. Vaihda tällaiset kaapelit.

Askel 7: Asenna lisävarusteet takaisin. Yritä poistaa näytönohjain ja RAM-moduulit ja asentaa ne uudelleen. Tee sama kaikille kaapeleille. Jos jokin yhteys on löysä, se voi olla syy siihen, että tietokone ei käynnisty. Voit myös yrittää asentaa prosessorin uudelleen, mutta tämä on vaikeaa ja todennäköisesti prosessori ei ole ongelman syy. Lisäksi suorittimen uudelleenasentaminen voi vahingoittaa sitä - tässä tapauksessa tietokone ei toimi ollenkaan.

Askel 8: Poista erillinen näytönohjain (jos saatavilla). Liitä nyt näyttösi sisäänrakennettuun näytönohjaimeen (emolevyllä). Viallinen näytönohjain voi aiheuttaa sen, että tietokone ei käynnisty.

Asenna uusi näytönohjain tarvittaessa.

Askel 10: Yritä käynnistää tietokoneesi vain tärkeimpien laitteiden ollessa kytketty siihen. Tämä tarkoittaa, että sinun on poistettava erillinen näytönohjain, lisäasemat, PCI-kortit ja muut RAM-moduulit käytöstä.

Kokeile nyt käynnistää tietokone. Jos tietokone käynnistyy vaaditulla laitteistolla, kytke ei-välttämätön laitteisto takaisin emolevylle yksi kerrallaan ongelman syyn löytämiseksi.

Jos tämä kaikki kuulostaa liian monimutkaiselta, voit aina luottaa meihin Marskidatan asiantuntijoihin ja tuoda koneesi meille. Me tsekkaamme, onko koneellesi vielä jotain tehtävissä vai onko jo sittenkin aika hankkia uusi.

Draivi päällä
Silver Palmiste
System Specialist

Silver Palmiste

System Specialist

029 170 1727

servicedesk@marskidata.fi

Kiinnostuitko kattavista IT-ratkaisuistamme? Ota yhteyttä, olemme täällä sinua varten!

1.
Ota meihin yhteyttä lomakkeella, soittamalla tai sähköpostilla.
2.
Käydään yhdessä läpi IT-tuen ja laiteratkaisuiden tarpeesi. Kartoitamme nykytilanteesi esimerkiksi ohjelmistojen, päätelaitteiden, tietoturvan tai työn tehostamisen näkökulmasta.
3.
Annamme sinulle sopivan ratkaisuehdotuksen.  Toimitamme tarvitsemasi laitteet ripeästi, ja palvelumme käynnistyy nopeasti sopimuksen jälkeen.
4.
Me palvelemme myös silloin, kun kaikki toimii hyvin – olemme vain yhden yhteydenoton päässä.

Yhteydenottolomake

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Marskidata logo

Marskidata Oy

SaapumisohjeetLaskutustiedot
SaapumisohjeetLaskutustiedot

SaapumisohjeetLaskutustiedot
envelopephone-handsetchevron-downarrow-down