Marskidata logo
Marskidata logo
Ota yhteyttä
Blogi

IT System Specialistin rooli asiakasrajapinnassa

Moni mieltää IT-asiantuntijoiden työnkuvan helposti ehkä jopa yksipuoliseksi ja IT-asiantuntijat vain tietokoneiden ja ohjelmistojen kanssa päivät pitkät ”keskusteleviksi” nörteiksi. Hieman paremmin asiaan perehtyessä varsin yleinen olettamus osoittautuu monesti virheelliseksi. IT System Specialistin normipäivä Ainakin meillä Marskidatalla IT System Specialistin työ koostuu suurimmaksi osaksi jostain aivan muusta. Kliseistä ”kahta samanlaista päivää” tässä työssä ei todellakaan ole, […]
Lue lisää

Moni mieltää IT-asiantuntijoiden työnkuvan helposti ehkä jopa yksipuoliseksi ja IT-asiantuntijat vain tietokoneiden ja ohjelmistojen kanssa päivät pitkät ”keskusteleviksi” nörteiksi. Hieman paremmin asiaan perehtyessä varsin yleinen olettamus osoittautuu monesti virheelliseksi.

IT System Specialistin normipäivä

Ainakin meillä Marskidatalla IT System Specialistin työ koostuu suurimmaksi osaksi jostain aivan muusta. Kliseistä ”kahta samanlaista päivää” tässä työssä ei todellakaan ole, vaan joka päivä avautuu aina erilaisena. System Specialistin päivä sisältää yleensä runsaasti tiimityöskentelyä, asiakaspalavereja, asennuksien- ja kokonaisuuksien suunnittelua, myynnin tukea, laite- ja lisenssimitoituksia sekä loppukäyttäjien ja monesti myös asiakkaan IT-henkilöstön opastusta ja -koulutusta. Lisäksi System Specialist monesti kehittää päivittäisten rutiinien ohella yritysten tai organisaatioiden IT-ympäristöä asiakkaan hyväksi, esimerkiksi palvelimien-, verkkolaitteiden-, verkkotopologioiden-, varmistuslaitteiden sekä muiden asiakkaalle tärkeiden järjestelmien päivitys- ja uusimissuunnitelmilla. Nämä kaikki toimenpiteet tuovat asiakkaalle ns. ylimääräistä lisäarvoa heidän maksamansa palvelun lisäksi.

System Specialist ja pitkäaikainen IT-kumppani – asiakkaan päivien pelastus

Ihanteellisessa win-win-tilanteessa asiakas on erityisen tyytyväinen, kun System Specialist on käyttänyt tietoteknistä osaamistaan, kokemustaan, sekä mahdollisesti hiljaista tietoakin ongelman ratkaisemiseksi ja opastanut asiakasta esimerkiksi lisenssien käytön määrässä, verkkoinfran vianselvityksessä tai vaikkapa virtuaalisen palvelinkapasiteetin tarvelaskennassa. Erityisesti näissä tilanteissa korostuu oikealla palveluasenteella töitä tekevän System Specialistin sekä pitkäaikaisen IT-kumppanin merkittävyys.

Ensinnäkin työoloihinsa tyytyväinen, tiedonnälkäinen System Specialist, joka on valmis jakamaan osaamistaan kollegoiden, sekä myös asiakkaan kanssa, pystyy kokonaisvaltaisesti parhaiten palvelemaan erilaisissa asiakasympäristöissä. Toiseksi, asiakkaan IT-vastaavat arvostavat monesti pysyvyyttä eli sitä, että kumppanin IT-osaajat pysyvät samassa työpaikassa kauemmin ja heidän ympäristöönsä ”hioutuneen” IT-osaajan kanssa on saavutettu luottamus ja molemminpuolinen avoin keskusteluyhteys.

Toki IT-palveluntarjoajan valintaan vaikuttaa osaltaan myös tarjottavat muut palvelut, laitetarjonta ja monesti helppo lähestyttävyys asiakkaan suunnalta. System Specialistin suora tuki ja opastus asiakkaan suuntaan sekä nopea reagointi silloin, kun tulee ns. roskaa tuulettimeen, pönkittää kaikkein parhaiten asiakassuhdetta entisestään.

System Specialist 2_Marskidata

System Specialist – ajankäytön mestari

Marskidatan IT System Specialist on ajankäytön mestari. Ongelmanselvitystä hän tekee mahdollisimman pitkälle etäyhteyksillä, sähköpostitse, puhelimitse tai pikaviestimillä, kuten esimerkiksi Teamsilla. Työtä teemme paikasta ja välillä ajastakin riippumatta, turvallisten etäyhteyksien kautta. Kuuntelemme asiakkaan toiveita, niin toteutusten, kuin aikataulujenkin suhteen. Monet käyttökatkon aiheuttavat päivitykset tai ns. ”tulipalojen sammutukset” teemme yleensä ilta- tai yöaikaan, millä vaatii huomattavasti normaalia toimistotyötä enemmän venymistä tekijöiltä. Näissäkin tapauksissa System Specialistit palvelevat asiakkaan edun mukaisesti.

System Specialist – kouluttautumiseen valmis ongelmanratkaisija

Kuten moni on nykyään huomannut, itse työasemien asennustyö on huomattavasti vähentynyt aiemmasta, ennen kaikkea kehittyneempien käyttöjärjestelmien ja paremmin yhteensopivien laitteiden ansiosta. Paikalliset (OnPremise) palvelimet alkavat siirtyä historiaan pilvi- ja konesalipalveluiden kehityttyä voimakkaasti. IT-asiantuntijan työstä on tullut entistä syvällisempää osaamista vaativaa, fyysisten palvelin- ja työasema-asennusten korvauduttua laajoilla ja monimutkaisilla virtuaali- ja klusterialustojen konfiguroinneilla, sekä mm. Microsoft 365:n laajojen tietoturvaominaisuuksien käyttöönotoilla sekä esim. Azure AD -konfiguroinneilla. Tässä yhä monimutkaistuvassa työssä tarvitaan jatkuvasti koulutusta, vahvaa ongelmanratkaisukykyä, tavoitteiden asettamiskykyä, kokonaisuuksien suunnittelukykyä sekä hyvää arviointikykyä.

System Specialist3_Marskidata

System Specialist – verkostoissa toimija ja tiimipelaaja

Osaamiseen tarvitaan tunnetusti kirjaviisautta ja käytännön kokemusta, mutta nykyisin myös kykyä löytää tietoa ja tietäjiä, solmia kumppanuussuhteita sekä osata toimia erilaisissa verkostoissa. Kaikkea ei voi enää yksin osata ja hallita. Marskidatalla panostamme erityisesti System Specialistien ryhmätyöskentelyyn ja tiedon jakamiseen. Käytössä on pääsääntöisesti sisäisessä tiimien välisessä viestinnässä Microsoft Teams ja yleismuotoisessa tiedonjakelussa Yammer. Käyttö- yms. ohjeet säilytämme taas SharePointilla toteutetussa intrassa. Asiakaspalaverit hoidamme usein Teams-kokouksina tai sitten asiakkaan haluaman mallin mukaisesti.

System Specialist – kehittää omaa osaamistaan

Marskidatan keskeisimpiä ja merkittävimpiä asioita on henkilöstön osaaminen ja osaamisen jatkuva kehittäminen. System Specialistin osaamista seuraamme esimerkiksi osaamiskartoituksilla ja kehityskeskusteluilla, sillä osaaminen liittyy hyvin läheisesti organisaatiomme strategiaan ja tavoitteisiin.  Marskidatan System Specialistien osaamista kehitetäänkin suunnitelluilla ulkoisilla- ja sisäisillä koulutuksilla sekä työssä oppimisella, kuten työnkierrolla, sijaisuuksilla, projekteilla, työkomennuksilla ja mentoroinneilla. Osaamisen kehittämisen kulmakivenä pidämme pohjaosaamista ja kiinnostavuutta tietylle osaamisalueelle, eikä ketään marskilaista ns. pakkokouluteta. Tästä puhuvat puolestaan saavutettu oppimisnopeus ja -tulokset.

System Specialist – arjen supersankari

Näistä edellä olevista ominaisuuksista on Marskidatan System Specialistit tehty. He ovat rautaisen osaamistason arjen supersankareita, jotka eivät jää tuleen makaamaan vaan painavat läpi sankankin savun aidolla palveluasenteella tavoitteenaan hankalimpienkin ongelmien ratkaisu ja asiakkaan edun maksimointi.

Halutaanko teidänkin yrityksessänne päästä IT-palveluissa seuraavalle tasolle, eli parempiin lisäarvopalveluihin ja aitoon asiakaskeskeiseen asiakaspalveluun? Kysy meiltä marskilaisilta, miten se onnistuu.

Marko Pajarinen 3

Marko Pajarinen

Service Manager

050 385 4450

marko.pajarinen@marskidata.fi

Kiinnostuitko kattavista IT-ratkaisuistamme? Ota yhteyttä, olemme täällä sinua varten!

1.
Ota meihin yhteyttä lomakkeella, soittamalla tai sähköpostilla.
2.
Käydään yhdessä läpi IT-tuen ja laiteratkaisuiden tarpeesi. Kartoitamme nykytilanteesi esimerkiksi ohjelmistojen, päätelaitteiden, tietoturvan tai työn tehostamisen näkökulmasta.
3.
Annamme sinulle sopivan ratkaisuehdotuksen.  Toimitamme tarvitsemasi laitteet ripeästi, ja palvelumme käynnistyy nopeasti sopimuksen jälkeen.
4.
Me palvelemme myös silloin, kun kaikki toimii hyvin – olemme vain yhden yhteydenoton päässä.

Yhteydenottolomake

Marskidata logo

Marskidata Oy

Laskutustiedot
Laskutustiedot
envelopephone-handsetchevron-downarrow-down