Jo mainittujen ominaisuuksien lisäksi palvelu tarjoaa toki paljon muutakin. Käytettävissä on alustaa intran toteutukseen (SharePoint tai Teams), organisaation päätelaitteiden hallintaa tai vaikkapa varauskalenteri julkaistavaksi omille asiakkaille Bookingsin avulla. Power Automate auttaa automatisoimaan työnkulkusi. Työnkulut voivat olla ratkaisuja hyvinkin simppeleihin asioihin, joiden toteuttaminen vie päivittäin aikaa. Automatisoimalle ne kertaalleen tämäkin aika vapautuu muuhun. Parhaassa tapauksessa jokin näistä toteutuksista tuo ratkaisun jo tiedostettuun kehityskohteeseen ja tarvittavien määritysten jälkeen voidaan hommaa testata jo pilottiryhmän kesken. Kokonaisuus on hallittavissa keskitetysti ja jo aiemmin sovitut pelisäännöt pätevät käyttöoikeuksiin ja tietoturvaan. Sopiva kattaus palveluja voidaan valita kunkin käyttäjän tarpeen mukaan. Tilanteessa, jossa työntekijän ensisijainen ja ainoa väline on puhelin, riittää hänelle yleensä kevyempi ratkaisu kuin työasemalla toimivalle. Tarkemmin eri tuotteiden ominaisuuksista Juuson blogissa. Jos valmiista tarjonnasta ei sopivaa tuotetta löydy, voimme täydentää niitä yksittäisillä add-on-ominaisuuksilla.
Vuonna 1983 julkaistun Word 1.0 jälkeen uusia versiota on luonnollisesti tullut vino pino ja sama pätee muihin tuttuihin Office-työkaluihin. Microsoft 365 jatkuvan tilauksen myötä käytettävissä on uusimmat versiot kustakin sovelluksesta. Nämä pitkään mukana olleet ovat toki kaikille tuttuja, mutta alla tiivistelmä muutamista muista:
Oletkin ehkä huomannut, että tuossa loppuvuodesta 2020 Teamsin Planner-sovellus vaihtoi nimensä ja on nykyisin Plannerin tehtävät ja To Do. Kyseessä on Microsoft Plannerin integraatio Microsoft To Do:n kanssa. Nyt voit hallita kaikkia Microsoft 365 tehtäviä näppärästi yhdellä sovelluksella yhdestä käyttöliittymästä. Vastaava kokemus on tulossa pian myös Teamsin mobiiliversiooon. Lue lisää integraatiosta tästä.
Jotta teidän firman jutut pysyy teidän firman juttuina, on Microsoft sisällyttänyt palveluihinsa useammankin tietoturvaa parantavan ominaisuuden. Seikat kuten päätelaitteiden hallinta, vahva tunnistautuminen (MFA) ja Data Loss Prevention (DLP) ovat huomion arvoisia organisaation koosta ja toimialasta riippumatta. Koostimme Marskidatalla näistä käyttöönottoineen valmiin palvelun ja nimesimme sen MD Turva 365:ksi. Samainen palvelu huolehtii myös tiedon varmistuksesta. Vuoden 2020 tapahtumat herättivät useissa organisaatioissa miettimään tapoja työskennellä etänä ja pysyvämmät vaikutukset toimistokulttuuriin selviävät aikanaan. Etätyö ja palvelujen sujuva käyttö sijainnista ja ehkä laitteestakin riippumatta, luovat myös kysymyksiä tietoturvasta. Zero Trust turvamalli kiteytyy lauseeseen “never trust, always verify”, ja näin onkin asiattoman tahon pääsy tietoihin käsiksi jo merkittävästi vaikeampaa. Tällöin luovutaan olettamasta, että yrityksen verkkoon päässyt taho on automaattisesti oikealla asialla.
Kirjoittamani on suunnattu organisaatioille, joiden ensimmäiset ja usein yleisimmät stepit pilvipalveluiden käyttöön on otettu. Haluankin rohkaista arvioimaan olisiko niissä potentiaalia muuhunkin. Jos tarvitset asian kartoittamiseen apua, ”vaivaa” meitä. Aloitamme käymällä läpi, mitä te teette ja arvioimme, olisiko jostain aiemmin mainitsemastani teille hyötyä. Samaten, jos asia on täysin uusi tai kaipaatte koulutusta jo käyttämiinne palveluihin, jeesaamme kyllä.