Valveutuneiden asiakkaiden määrä on jatkuvassa kasvussa. Suomalaisuus ja yhteiskunnalliset arvot ovat meille tärkeitä. Marskidatalla on ollut Avainlippu vuodesta 2017 lähtien. Tämän arvostetun ja luotettavan merkin avulla viestimme asiakkaillemme palveluidemme alkuperästä luotettavalla tavalla.
Meidän palveluidemme kotimaisuusaste täyttää tarvittavat kriteerimääritykset. Virallisen Avainlippusäännön mukaan sen on oltava vähintään 50 prosenttia. Olemme myös palveluita tuottava yritys ja omistusosuutemme on täysin suomalainen. Myös kaikki neljä toimipistettämme sijaitsevat Suomessa.
Avainlippu on brändinä arvostettu ja tunnettu alkuperämerkki, joka kerta vilkaisulla kertoo sen, että palvelumme tuotetaan kotimassaamme ja työllistämme Suomessa. 90 prosenttia suomalaisista tunnistaa Avainlipun. Suomalaisen Työn Liiton sivuilla kerrotaan, että tutkimuksen mukaan Avainlippu-merkki kuvastaa suomalaisille seuraavia asioita:
Jokainen meistä on varmasti ollut ostopäätöstä tehdessään tilanteessa, jos on joutunut miettimään omia valintojaan. Kannattaako ostaa juuri tämä vaihtoehto, onko tämä hyvä ja laadukas, onko tämä arvojeni mukainen ja ennen kaikkia onko tämä edustamani yrityksen arvojen mukainen? Avainlippu-merkillä autamme asiakkaitamme valitsemaan suomalaisen vaihtoehdon. Merkin käyttöoikeuden haltijana käytämme Avainlippu-merkkiä imago- ja brändimainonnassamme ja näin viestimme asiakkaillemme palveluidemme kotimaisuustakuusta.
Jokainen meistä tekee päivittäin monia ostoksiin liittyviä valintoja, jotka vaikuttavat talouteen, työllisyyteen, ympäristöön ja sitä kautta koko yhteiskuntaan. Tekemällä kotimaisia hankintoja olivatpa ne sitten tuotteita tai palveluita, luomme lisää työtä ja työpaikkoja Suomeen. Nyt jos koskaan on vastuullista ostaa kotimaista, valita suomalaisia tuotteita ja palveluita.
Onhan tässä vielä muistutettava siitä, miten ostamalla kymmenellä eurolla kuukaudessa enemmän suomalaisia tuotteita ja palveluita, jo tämä synnyttäisi 10 000 uutta työpaikkaa.
Avainlipun myöntämisestä päättää ulkopuolinen toimikunta. Palveluissa edellytetään sitä, että yrityksen omistus on Suomessa. Tuotteiden kohdalla niiden valmistuksen on tapahduttava Suomessa. Lisäksi Avainlippua hakevalla yrityksellä tai yhteisöllä on merkittävä kotimainen omistusosuus ja Suomessa toimiva johto.
Avainlippu-merkki nähtiin ensimmäisen kerran vuonna 1965, kun tunnus piirrettiin osaksi Osta suomalaista- kampanjaa, jonka slogan kuului näin: ”Osta suomalaista – se on kaikki kotiinpäin”. Tunnus nähtiin muun muassa Helsingin joulukadun avajaisissa joulupukin kädessä ja Katri Helenan ”Avainasemassa” jenkka raikui radiossa. Kertaluontoiseksi kampanjamerkiksi tarkoitettu Avainlippu jäi elämään ja vakiintui osaksi yritysten kotimaisia tuotteita ja palveluita.
1975 Avainlipusta tuli virallinen alkuperäismerkki ja sitä saivat käyttää vain tutkitusti suomalaiset tuotteet. Käytännössä tämä tarkoitti, että tuotteen hinnasta vähintään 50 prosenttia muodostui Suomessa tehdystä työstä. Ensimmäisiä Avainlippu-tuotteita olivat Nokian wc-paperi, Norlynin sukkahousut ja Finnmatchin tulitikut.
1980-luvun nousukiidossa alettiin tehdä ahkerasti kuluttajatutkimuksia. Kotimaisuutta nostettiin esille, sillä kuluttajat alkoivat kiinnostua myös eettisistä näkökulmista ostoksia tehdessään.
1990-luvulla puolestaan tarvittiin kaikki mahdolliset keinot kansakuntamme jaloilleen nostamiseksi – suomalaisuudesta tulee muotia ja Avainlipun merkitys kasvoi.
1995 Avainlippua aletaan myöntämään myös palveluille. Suomi voitti jääkiekon MM-kultaa ensimmäisen kerran ja joukkueelle ojennettiin Avainteko-kunniakirja. Vuonna 2006 Suomi saa vihdoinkin Euroviisuvoiton – Lordi palkittiin pronssisella avainlipulla. Vuonna 2012 Avainlipulla on enemmän käyttäjiä kuin koskaan aikaisemmin, lähes 2500 yritystä. 2020 merkkejä on jo yli 4700 ja Avainlippu nousee Suomen arvostetuimmat brändit -listauksessa 10:n parhaan joukkoon.
Avainlipun avulla voimme kaikki tehdä hyviä ostopäätöksiä, koska samalla tuemme suomalaista työtä. Kaiken kaikkiaan suomalainen Avainlippu-palvelu on hyvä valinta niin yrityksille kuin kuluttajillekin. Nostakaamme siis suomalaiset palvelut parrasvaloihin!
Lisää kotimaisesta työstä voit lukea blogeistamme: ”Tue kotimaista työtä – Osta työtä Suomeen -päivä” ja ”Kannata paikallista – Pienyrittäjän perjantai”. Myös kumppanivaloinnoissamme on otettu vastuullisuus huomioon. Tästä lisää blogeissa ”HP ja vastuullisuus” sekä ”Roskat aarteeksi – Dell käyttää pakkauksissaan meriin kertyvää muoviroskaa”.