Marskidata logo
Marskidata logo
Ota yhteyttä
Blogi

Marskidatalla Avainlippu jo vuodesta 2017 lähtien

Valveutuneiden asiakkaiden määrä on jatkuvassa kasvussa. Suomalaisuus ja yhteiskunnalliset arvot ovat meille tärkeitä. Marskidatalla on ollut Avainlippu vuodesta 2017 lähtien. Tämän arvostetun ja luotettavan merkin avulla viestimme asiakkaillemme palveluidemme alkuperästä luotettavalla tavalla. Meidän palveluidemme kotimaisuusaste täyttää tarvittavat kriteerimääritykset. Virallisen Avainlippusäännön mukaan sen on oltava vähintään 50 prosenttia. Olemme myös palveluita tuottava yritys ja omistusosuutemme on […]
Lue lisää

Valveutuneiden asiakkaiden määrä on jatkuvassa kasvussa. Suomalaisuus ja yhteiskunnalliset arvot ovat meille tärkeitä. Marskidatalla on ollut Avainlippu vuodesta 2017 lähtien. Tämän arvostetun ja luotettavan merkin avulla viestimme asiakkaillemme palveluidemme alkuperästä luotettavalla tavalla.

Meidän palveluidemme kotimaisuusaste täyttää tarvittavat kriteerimääritykset. Virallisen Avainlippusäännön mukaan sen on oltava vähintään 50 prosenttia. Olemme myös palveluita tuottava yritys ja omistusosuutemme on täysin suomalainen. Myös kaikki neljä toimipistettämme sijaitsevat Suomessa.

Avainlippu on brändinä arvostettu ja tunnettu alkuperämerkki, joka kerta vilkaisulla kertoo sen, että palvelumme tuotetaan kotimassaamme ja työllistämme Suomessa. 90 prosenttia suomalaisista tunnistaa Avainlipun. Suomalaisen Työn Liiton sivuilla kerrotaan, että tutkimuksen mukaan Avainlippu-merkki kuvastaa suomalaisille seuraavia asioita:

  • Luotettava
  • Laadukas
  • Vastuullinen
  • Rehellinen
  • Työllistävä
  • Kestävä
  • Arvovalinta

Valinnan paikka

Jokainen meistä on varmasti ollut ostopäätöstä tehdessään tilanteessa, jos on joutunut miettimään omia valintojaan. Kannattaako ostaa juuri tämä vaihtoehto, onko tämä hyvä ja laadukas, onko tämä arvojeni mukainen ja ennen kaikkia onko tämä edustamani yrityksen arvojen mukainen? Avainlippu-merkillä autamme asiakkaitamme valitsemaan suomalaisen vaihtoehdon. Merkin käyttöoikeuden haltijana käytämme Avainlippu-merkkiä imago- ja brändimainonnassamme ja näin viestimme asiakkaillemme palveluidemme kotimaisuustakuusta.

Jokainen meistä tekee päivittäin monia ostoksiin liittyviä valintoja, jotka vaikuttavat talouteen, työllisyyteen, ympäristöön ja sitä kautta koko yhteiskuntaan. Tekemällä kotimaisia hankintoja olivatpa ne sitten tuotteita tai palveluita, luomme lisää työtä ja työpaikkoja Suomeen. Nyt jos koskaan on vastuullista ostaa kotimaista, valita suomalaisia tuotteita ja palveluita.

Onhan tässä vielä muistutettava siitä, miten ostamalla kymmenellä eurolla kuukaudessa enemmän suomalaisia tuotteita ja palveluita, jo tämä synnyttäisi 10 000 uutta työpaikkaa.

Millainen tuote tai palvelu voi saada Avainlipun?

Avainlipun myöntämisestä päättää ulkopuolinen toimikunta. Palveluissa edellytetään sitä, että yrityksen omistus on Suomessa. Tuotteiden kohdalla niiden valmistuksen on tapahduttava Suomessa. Lisäksi Avainlippua hakevalla yrityksellä tai yhteisöllä on merkittävä kotimainen omistusosuus ja Suomessa toimiva johto.

Avainlipun historiaa

Avainlippu-merkki nähtiin ensimmäisen kerran vuonna 1965, kun tunnus piirrettiin osaksi Osta suomalaista- kampanjaa, jonka slogan kuului näin: ”Osta suomalaista – se on kaikki kotiinpäin”. Tunnus nähtiin muun muassa Helsingin joulukadun avajaisissa joulupukin kädessä ja Katri Helenan ”Avainasemassa” jenkka raikui radiossa. Kertaluontoiseksi kampanjamerkiksi tarkoitettu Avainlippu jäi elämään ja vakiintui osaksi yritysten kotimaisia tuotteita ja palveluita.

1975 Avainlipusta tuli virallinen alkuperäismerkki ja sitä saivat käyttää vain tutkitusti suomalaiset tuotteet. Käytännössä tämä tarkoitti, että tuotteen hinnasta vähintään 50 prosenttia muodostui Suomessa tehdystä työstä. Ensimmäisiä Avainlippu-tuotteita olivat Nokian wc-paperi, Norlynin sukkahousut ja Finnmatchin tulitikut.

1980-luvun nousukiidossa alettiin tehdä ahkerasti kuluttajatutkimuksia. Kotimaisuutta nostettiin esille, sillä kuluttajat alkoivat kiinnostua myös eettisistä näkökulmista ostoksia tehdessään.

1990-luvulla puolestaan tarvittiin kaikki mahdolliset keinot kansakuntamme jaloilleen nostamiseksi – suomalaisuudesta tulee muotia ja Avainlipun merkitys kasvoi.

1995 Avainlippua aletaan myöntämään myös palveluille. Suomi voitti jääkiekon MM-kultaa ensimmäisen kerran ja joukkueelle ojennettiin Avainteko-kunniakirja. Vuonna 2006 suomi saa vihdoinkin Euroviisuvoiton – Lordi palkittiin pronssisella avainlipulla. Vuonna 2012 Avainlipulla on enemmän käyttäjiä kuin koskaan aikaisemmin, lähes 2500 yritystä. 2020 merkkejä on jo yli 4700 ja Avainlippu nousee Suomen arvostetuimmat brändit -listauksessa 10:n parhaan joukkoon.

Avainlippu pähkinänkuoressa

  • Avainlippu-merkin käyttöoikeus on voimassa kolme täyttä kalenterivuotta.
  • Merkin käyttöoikeuteen vaadittavat tiedot tarkistetaan yrityksiltä vuosittain.
  • Avainlippu on viestinyt kotimaisuudesta jo yli 50 vuotta.
  • Avainlippu on rekisteröity yhteisömerkki, jota hallinnoi ja myöntää Suomalaisen Työn liitto ry.
  • Merkki kertoo, että tuote on valmistettu tai palvelu on tuotettu Suomessa ja työllistää Suomessa.
  • Kaikki Avainlipun alla purjehtivat tuotteet ja palvelut ovat julkisia ja ne voi katsoa Sinivalkoinenvalinta.fi -palvelusta.

Avainlipun avulla voimme kaikki tehdä hyviä ostopäätöksiä, koska samalla tuemme suomalaista työtä. Kaiken kaikkiaan suomalainen Avainlippu-palvelu on hyvä valinta niin yrityksille kuin kuluttajillekin. Nostakaamme siis suomalaiset palvelut parrasvaloihin!

Lisää kotimaisesta työstä voit lukea blogeistamme: ”Tue kotimaista työtä – Osta työtä Suomeen -päivä” ja ”Kannata paikallista – Pienyrittäjän perjantai”. Myös kumppanivaloinnoissamme on otettu vastuullisuus huomioon. Tästä lisää blogeissa ”HP ja vastuullisuus” sekä ”Roskat aarteeksi – Dell käyttää pakkauksissaan meriin kertyvää muoviroskaa”.

Marjo Rietz 2

Marjo Rietz

Accounting Assistant

044 320 6027

marjo.rietz@marskidata.fi

Kiinnostuitko kattavista IT-ratkaisuistamme? Ota yhteyttä, olemme täällä sinua varten!

1.
Ota meihin yhteyttä lomakkeella, soittamalla tai sähköpostilla.
2.
Käydään yhdessä läpi IT-tuen ja laiteratkaisuiden tarpeesi. Kartoitamme nykytilanteesi esimerkiksi ohjelmistojen, päätelaitteiden, tietoturvan tai työn tehostamisen näkökulmasta.
3.
Annamme sinulle sopivan ratkaisuehdotuksen.  Toimitamme tarvitsemasi laitteet ripeästi, ja palvelumme käynnistyy nopeasti sopimuksen jälkeen.
4.
Me palvelemme myös silloin, kun kaikki toimii hyvin – olemme vain yhden yhteydenoton päässä.

Yhteydenottolomake

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Marskidata logo

Marskidata Oy

SaapumisohjeetLaskutustiedot
SaapumisohjeetLaskutustiedot
SaapumisohjeetLaskutustiedot
envelopephone-handsetchevron-downarrow-down