Suomalaisten kahvi-innostus sai joensuulaisen Unison Coffee -pienpaahtimon hankkimaan oman suurkuvatulostimen.

Pehmeä kahvintuoksu leijailee vastaan Joensuun Salpakankaalla sijaitsevan teollisuushallin pihassa. Ovella tuoksu voimistuu, ja sisällä syykin selviää. Halli kätkee sisälleen joensuulaisen kahvipaahtimo Unison Coffeen liiketilat, jossa on paahdettu viimeisen vajaan vuoden aikana noin 14 000 kiloa kahvia.
– Arabicaa Kolumbiasta, Brasiliasta ja Quatemalasta sopivassa suhteessa, kertoo yrittäjä Miska Kämäräinen.
Vuonna 2017 perustetun paahtimon missio on täyttää kahviautomaatit laatukahvilla.
– Parhaalla mahdollisella, mies tähdentää.
Sen parhaan mahdollisen sekoituksen luomiseksi Kämäräinen ja Unison Coffeen toinen perustaja Tomi Sutinen ovat maistelleet tuhansittain kahveja.
– Sieltä se helmi sitten vähitellen hioutuu ja päätyy lopulta asiakkaan kuppiin, miehet hymyilevät.

Hullu kahvinjuojakansa

Pian yritystoiminnan aloittamisen jälkeen Kämäräinen ja Sutinen huomasivat, että suomalaiset ovat hullumpina kahviin kuin he olivat luulleet.
– Mehän olemme kahvinjuojakansaa, mutta hifistely lisääntyy kovaa vauhtia, ja ihmiset haluavat yhä enemmän laatua. Kahviamme maistaneet halusivat lisää, ja homma lähti vähän lapasesta.
Alun perin automaatteihin suuntautunut yritys on positiivisen painostuksen alla alkanut tuottaa yhä enemmän kahvia myös kuluttajamyyntiin.
– Ihmiset alkoivat kysellä, että mistäs tätä kahvia saa ostettua kotiin. Nyt meidän Tummoo ja Vaalleeta-kahvimme ovat myynnissä useissa ruokakaupoissa.

Lisäksi miehet tehtailevat roppakaupalla kahvipaketteja asiakaslahjoiksi. Kuten Unison Coffeen automaatit, myös pakkaukset personoidaan kunkin yrityksen ilmeen mukaisiksi.
Kun logoja, tarroja ja etikettejä alkoi kiertää miesten kautta painotaloihin enemmän ja enemmän, he ajattelivat, että mikseivät he voisi tehdä niitä itse ja säästää paitsi aikaa, myös rahaa.
– Asiakkaalla on yleensä tarve saada asiakaslahja heti, ja välikäsien kanssa tarroja joutuu usein odottamaan kolmekin viikkoa. Silloin asiakas menee ymmärrettävästi muualle, Kämäräinen toteaa.
Jonossa oli pahimmillaan tuhatkunta pussia odottamassa etikettiä.

Painokoneet käyntiin

Apu etikettisumaan oli kuitenkin lähellä, ja toukokuussa 2018 Marskidata asensi Unison Coffeelle oman suurkuvatulostimen, jolla yritys voi itse painaa niin tarrat, etiketit kuin banderollit. Tuotanto on pikkuhiljaa alkamassa, ja ensimmäiset kokeilut on jo tehty.
– Hyvä tuli, ja kun kokemusta karttuu, tulee vielä parempia. Oli kyllä hyvä investointi, Kämäräinen kehuu.
Marskidatan ammattilaistulostuksen pakettiin kuuluu myös paikallinen tuki, mikä on Kämäräisen ja Sutisen mukaan iso etu.
– Nimenomaan paikallisuus on meille tärkeää, Sutinen sanoo ja kertoo, että esimerkiksi heidän kahvipakkauksensa tuotetaan yhtä pientä osaa lukuunottamatta paikallisesti.
– Ja yhteistyö Marskidatan kanssa on sujunut erinomaisesti. Asennus hoidettiin vaivattomasti, ja yhteydenpito on mutkatonta. Marskilaiset ovat mukavaa väkeä, hän jatkaa.
Parasta paketissa on miesten mielestä kustannustehokkuus.
– On mahtavaa, että voimme nyt vastata paremmin asiakkaidemme toiveisiin ja saamme hommat hoidettua ilman turhia kuluja ja välikäsiä, miehet toteavat tyytyväisinä.

 

Mikäli kiinnostuit tulostuspalveluistamme, lue niistä lisää täältä.

 

Ota yhteyttä